Nu kontrollerar vi energimärkningen på sommardäck

Det är dags för många bilister att byta till sommardäck. Energimyndigheten besöker däckverkstäder under våren och sommaren för att kontrollera så att nya däck lever upp till kraven på energimärkning.

Bild som visar när Energimyndigheten besöker en återförsäljare av däck.

Elin Fogelström från Energimyndigheten gör en marknadskontroll hos Getinge däck- och bilservice i Stockholm som en del i EU-projektet MSTYR15.

– Energimyndigheten ansvarar för marknadskontroll så att energimärkningen stämmer överens med den faktiska produkten. Konsumenten ska veta att energimärkningen är att lita på när det är dags att köpa nya däck, säger Åsa Tynell, handläggare på Energimyndigheten.

Energimyndigheten ska kontrollera 1 070 nya personbilsdäck

Energimyndighetens marknadskontroll av däck ingår som en del i ett projekt inom EU som heter MSTYR 15. Energimärkningen är obligatorisk och gäller i hela EU. Det är handlaren eller distributören som ansvarar för att alla däck som finns till försäljning är märkta.

– Totalt kommer vi att kontrollera 1 070 nya personbilsdäck på den svenska marknaden, som ska säljas till konsumenter. 150 av kontrollerna omfattar försäljning i webbutiker och resten av kontrollerna gör vi i butik hos återförsäljare, säger Anders Hallberg, handläggare på Energimyndigheten.

Kontrollen innebär att däcken ska ha energimärkning hos återförsäljaren. På fakturan från återförsäljaren till kunden ska det finnas information om rullmotstånd, våtgrepp och externt vägbanebuller. 100 däck kommer sedan att granskas för att se så att tillverkaren har dokument som visar däckens prestanda.

– Vi väljer också ut 10 däck som vi skickar till ett laboratorium i Frankrike. Där sker en praktisk provning av rullmotstånd och våtgrepp, säger Anders Hallberg.

Rätt däck sparar pengar

Energimärkningen ska göra det lättare för konsumenten att välja rätt däck. Märkningen visar däckets energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag och buller. Valet av däck påverkar både klimatet och plånboken.

– Varje steg i energimärkningen motsvarar en besparing på cirka 1 deciliter bränsle på 10 mil. Med energieffektiva däck och sparsam körning kan en genomsnittlig bensinbilist spara runt 1 700 kronor per år i bränslekostnad. Dieselbilisten kan spara runt 1 300 kronor per år, säger Anders Hallberg.

Vill du veta mer om energimärkning på däck?

Så här läser du etiketten för energimärkning av däck.

Mer information om Energimyndighetens marknadskontroll av energimärkningen.

Här kan du läsa mer om projektet MSTYR15.