Marknaderna för biodrivmedel januari - maj 2016

I Marknaderna för biodrivmedel kan du läsa om de senaste månadernas prisutveckling på etanol och biodiesel, samt ta del av några av de viktigaste nyheterna på den nationella och internationella biodrivmedelsmarknaderna under 2016.

Denna rapport brukar innehålla information om både biodrivmedel och fasta biobränslen. I detta nummer kommer dock endast biodrivmedel att inkluderas. Energimyndigheten planerar för att fasta biobränslen ska inkluderas igen från och med hösten 2016. Nästa publicering kommer att ske efter sommaren.

Nyheter i korthet - Biodrivmedel
Sverige

Ny promemoria: "Vissa statsstödskrav på bränsleskatteområdet"

EU-kommissionen vill ha ökad insyn i hur reglerna för statsstöd följs i medlemsstaterna och har därför begärt att få ta del av relevant information via en webbplats. Medlemsstaterna är skyldiga att delge informationen och den svenska regeringen presenterade den 5 april en proposition som behandlar de nya kraven. Den information som efterfrågas för statligt stöd i form av skattebefrielse på bränsleskatteområdet är i huvudsak följande:

  1. Stödmottagarens namn och referens (organisationsnummer).
  2. Typ av företag (små eller medelstora respektive stora).
  3. Region där stödmottagaren är belägen.
  4. Verksamhetsområde.
  5. Stödbeloppets storlek per stödmottagare, redovisat i beloppsintervall.

Det är Skatteverket som får ansvar för att offentliggöra informationen. Regeringen föreslår att vissa ändringar ska göras i Lagen (1994:1776) om skatt på energi för att uppfylla de nya kraven från EU-kommissionen. Ändringar behöver bland annat göras för att definiera vilka fall av skattebefrielse på bränsleskatteområdet som utgörs av statligt stöd enligt EU-rätten. EU-kommissionen vill också begränsa möjligheten att ge statligt stöd till företag som är i svårigheter eller är föremål för återkrav. För att följa detta krav föreslår regeringen även här att göra vissa ändringar i Lagen om skatt på energi.

Källa: regeringen.se

2017 öppnas en ny pilotanläggning för ligninbaserat biodrivmedel

En ny pilotanläggning för produktion av ligninbaserat biodrivmedel ska byggas i Bäckhammar, Värmland. Anläggningen beräknas kunna tas i drift i början av 2017 och har fått 71 miljoner kronor i finansieringsstöd från Energimyndigheten.

Det är det svenska innovationsföretaget Renfuel som tillsammans med pappers- och massatillverkaren Nordic Paper har tecknat avtal om att bygga pilotanläggningen. Den kommer att ligga invid en av Nordic Papers massafabriker. Det är en restprodukt från massaproduktionen som ska användas till för att producera biodrivmedlet. Restprodukten är svartlut och innehåller ämnet lignin. Det är ligninet som ska förädlas i anläggningen och bli till ligninolja. Oljan kan sedan användas som råvara i tillverkningen av förnybar bensin och diesel. Renfuel har valt att kalla sin ligninoljeprodukt för "Lignol".

Källa: renfuel.se

Pilotanläggningen LTU Green Fuels avvecklas

2009 påbörjades arbetet med att uppföra en pilotanläggning i Piteå där DME[1] och metanol skulle produceras genom svartlutsförgasning. Det var företaget Chemrec som med finansieringsstöd från Energimyndigheten startade anläggningen. Teknikdemonstrationen utvecklades dock inte i linje med vad Chemrec förväntat sig och de valde därför att inte driva pilotanläggningen vidare efter några år.

Vid årsskiftet 2013/2014 tog Luleå tekniska universitet över pilotanläggningen och fick finansieringsstöd från Energimyndigheten för att skapa en forskningsinfrastruktur kring anläggningen. Ända sedan LTU tog över anläggningen har de haft i uppdrag att hitta andra finansiärer till pilotanläggningen. Tekniken anses vara industrinära och mogen att tas över av en industripart.

Industrins intresse för att delta i forskning kring svartlutsförgasning i pilotskala har dock visat sig vara begränsat. Inga privata finansiärer har anmält intresse vilket troligtvis beror på att marknadssituationen för DME och metanol är mycket osäker. Energimyndigheten har gjort bedömningen att det inte är motiverat att driva verksamheten med nästan enbart offentliga medel då huvuddelen av forskningen som bedrivs på anläggningen är industrinära. Av den anledningen har finansieringen avbrutits och pilotanläggningen har stängt som följd av detta. Forskning på området kommer dock att fortgå vid Luleå tekniska universitet.

Källa: ltu.se

[1] Dimetyleter.

 

Rapporten i sin helhet hittar du till höger.