Elvärme

En elpanna eller elpatron värmer vattnet i husets vattenburna värmesystem.
Bild: Bo Reinerdahl
El kan värma hus
med vattenburen värme
eller med direktverkande värme
Vattenburen värme har en elpanna
eller en elpatron värmer upp vatten
som åker runt till elementen.
Direktverkande el kommer direkt in i elementen.
Vattenburen värme är billigare
än direktverkande el.
Om du har vattenburen värme
kan du också välja flera olika sätt
att värma vattnet.
Du kan ha pellets eller vedpanna eller värmepump.
Du spar elvärme genom att ha bra termostater
som ser till att höja och sänka värmen
efter hur varmt det blir i rummet.
Om du har gamla element
ska du se efter att de har ett överhettningsskydd.
Om de inte har det kan de lätt, börja brinna.
Tala med en elektriker.

Ett hus med direktverkande elvärme.
Bild: Bo Reinerdahl
Byt till annan värme
Direktverkande el är ofta dyrt och det är också dyrt
att byta till ett annat sätt att skaffa värme till huset.´
Men tänk på att om du köper ett nytt system
blir det billigare sedan.
Köp en effektvakt
För att spara el kan du köpa en effektvakt.
Effektvakten stänger av värmen
när du använder för mycket el.
Du kan då byta till en lägre huvudsäkring
och få en lägre nätavgift.
Vad är bra med direktverkande el?
Element är billiga att köpa och ger inga farliga utsläpp.
Vad är dåligt med direktverkande el?
Vi vet inte vad det kommer att kosta i framtiden.
Elen kan komma från olja och gas som kan ta slut.
Gamla termostater ger ojämn värme.