Fjärrvärme

Värmen produceras i ett värmeverk. Värmen går i rör till stadens lokaler, flerbostadshus och småhus.
Bild: Bo Reinerdahl
Fjärrvärme är värme som kommer från ett värmeverk
Flera hus, kvarter eller en hel stad
kan koppla upp sig till värmeverket
och få värme därifrån.
Om ditt hus är kopplat till ett fjärrvärmenät
kommer värmen hem till dig
i rör som är nedgrävda i marken.
Men huset behöver ändå en fjärrvärmecentral.
Vad är bra med fjärrvärme?
Fjärrvärmen är enkel att använda,
du slipper arbeta med en panna,
du slipper sota och elda och fylla på bränsle.
Fjärrvärme är ofta billigare än olja och el.
Fjärrvärmeverken använder ofta förnybar energi.
Vad är dåligt med fjärrvärme?
Det är svårt att kunna välja vem
du ska köpa din värme från.
Närvärme
Bilden visar ett närvärmesystem. Det består av en panna och ett kulvertnät som fyra småhus får sin värme från.
Bild: Bo Reinerdahl
Om du inte kan få fjärrvärme
kan du och dina grannar
bygga en liten fjärrvärmeanläggning
som man kallar närvärme.