Olja



En oljepanna värmer både husets varmvatten och vattnet i värmesystemet. Olja levereras till huset av tankbilen genom ett påfyllningsrör i husväggen.
Bild: Bo Reinerdahl

Allt färre människor använder olja
för att värma upp sina hus.

När du eldar med olja
kommer mycket gifter ut i luften.
Ingen vet när olja kommer att ta slut.

Du ska sota pannan och ge den service varje år.

Vad är bra med olja?

Det är enkelt att använda
och en ny oljepanna ger mycket energi. 

Vad är dåligt med olja?

En gammal oljepanna
kanske bara kan ge hälften så mycket energi
som en ny. 

Vi vet inte vad oljan kommer att kosta i framtiden.

Olja är ett fossilt bränsle och kan ta slut.

Oljan är farlig för miljön.

Din kommunala energi- och klimatrådgivare hittar du i vänstermenyn.
Dela med andra:
Energimyndigheten är en statlig myndighet som arbetar för ett tryggt, miljövänligt och effektivt energisystem.
Besök: Kungsgatan 43
Box 310, 631 04 Eskilstuna
Fakturor: Statens energimyndighet
FE 8 833 26 Strömsund
Telefon: 016-544 20 00
Fax: 016-544 20 99
Organisationsnr: 202100-5000
Allt material på vår webbplats skyddas enligt upphovsrätten. Materialet får inte användas utan vårt tillstånd.