Pellets

Bilden ovan visar en biobränsleanläggning som är kompletterad med en solfångare.
1. Solfångare 2. Panna, pellets eller ved 3. Elpatron 4. Ackumulatortank 5. Varmatten ut till radiator 6. Radiator 7. Returvatten (värmen är avgiven till rummet) in 8. Tappvarmvatten till tvätt och disk 9. Kallvatten in.
Bild: Bo Reinerdahl
Pellets är ett biobränsle som kommer från naturen
Ved är det vanligaste biobränslet idag
men pellets är mer miljövänligt.
Du behöver en panna eller en kamin
för att elda med pellets.
Med solfångare
Oftast eldar du med pellets mest på vintern
och då kan du ha en solfångare
som ger värme på sommaren.
Ackumulatortank
Om du eldar med biobränsle
är det bra att ha en ackumulatortank.
Tanken kan även värmas upp av en solvärmeslinga
och av pannan.
Tanken kan ge båda vatten och värme.
Miljövänliga apparater
Det finns pelletsbrännare som är miljömärkta.
De använder mindre bränsle än andra apparater.
De släpper ut mindre farliga gifter
och innehåller inga farliga metaller.
Vad är bra med pellets?
Pellets är billigare än el och olja.
Det fungera bra med direktverkande el.
Tar inte slut i naturen.
Är inte farligt för naturen.
Lätt att ta hem från affären.
Vad är dåligt med pellets?
Säckarna eller pallarna med pellets tar stor plats.