Solvärme


Bilden visar ett solfångarsystem som levererar varmvatten. Nr. 1 Solfångare. Nr. 2 Elpatron. Nr. 3 Kallvatten in.

Bild: Bo Reinerdahl

Solvärme är nästan gratis

Du köper bara en solfångare och solen är gratis.

Du kan använda en solfångare tillsammans
med ved eller pellets. 

Ungefär hälften av den värme som ditt hus behöver
kan du få från solen.

En vanlig solfångare som är mellan 4 och 6 kvadratmeter stor
kan du koppla till en varmvattensberedare
som innehåller 200 till 300 liter. 

Om du vill värma en pool
är det allra bäst att använda solvärme.
Du kan värma hela poolen med en enda solfångare. 

Vad är bra med solvärme?

Solvärme är gratis.

Det enda du behöver köpa är en solfångare.

Det är bra för miljön. 

Vad är dålig med solvärme?

Solfångaren är dyr att köpa.

Din kommunala energirådgivare når du via länk till vänster.
Dela med andra:
Energimyndigheten är en statlig myndighet som arbetar för ett tryggt, miljövänligt och effektivt energisystem.
Besök: Kungsgatan 43
Box 310, 631 04 Eskilstuna
Fakturor: Statens energimyndighet
FE 8 833 26 Strömsund
Telefon: 016-544 20 00
Fax: 016-544 20 99
Organisationsnr: 202100-5000
Allt material på vår webbplats skyddas enligt upphovsrätten. Materialet får inte användas utan vårt tillstånd.