Vad ska du tänka på när du är kund?
Det kostar mycket pengar att köpa ett nytt värmesystem.
Här får du tips på vad du ska tänka på när du köper.
Offerten
Be om offert från flera olika leverantörer.
Offerten är ett prisförslag
och om du läser den noga
kan du se vad du kommer att få för dina pengar.
Du väljer det företag som har en offert som passar dig.
Avtalet
När du har valt en leverantör ska ni skriva avtal.
När arbetet är klart kan du se om leverantören har följt avtalet.
Kvittot
Se till att du får ett riktigt kvitto när du betalar.
Om du betalar någon utan riktigt kvitto,
kan du aldrig få rätt
om leverantören inte sköter sitt arbete
eller om det är något fel
på det som du har köpt.
Klaga
Det finns flera lagar som ger dig rätt
att klaga om du inte är nöjd
med det som du har köpt.
Du ska kunna visa
att det var fel på varan från början
och att du inte själv har haft sönder varan.
Försäkring
Du kan köpa försäkringar som ger dig pengar om något går fel.
Kan du lita på hantverkarna och företagen?
Om du är osäker på om ett företag
kommer att göra arbetet på rätt sätt
kan du läsa i tidningen Råd & Röns svarta lista.
Där finns namnen på företag
som inte har följt Allmänna reklamationsnämndens beslut.