Ved

Bilden visar en biobränsleanläggning som är kompletterad med en solfångare. Nr. 1 Solfångare. Nr. 2 Panna, pellets eller ved. Nr. 3 Elpatron. Nr. 4 Ackumulatortank. Nr. 5 Radiator. Nr. 6 Kallvatten in.
Bild: Bo Reinerdahl
Ved är ett biobränsle som kommer från naturen
Ved är det vanligaste biobränslet idag
men är inte lika miljövänligt som pellets.
Du behöver en kakelugn, panna eller en kamin
för att elda med veden.
Med solfångare
Oftast eldar du med ved mest på vintern
och då kan du ha en solfångare
som ger värme på sommaren.
Ackumulatortank
Om du eldar med biobränsle
är det bra att ha en ackumulatortank.
Tanken kan värmas upp av en solvärmeslinga
och av pannan.
Tanken kan ge båda vatten och värme.
Miljövänliga apparater
Det finns kakelugnar och braskaminer
som är miljömärkta.
De använder mindre bränsle än andra apparater.
De släpper ut mindre farliga gifter
och innehåller inga farliga metaller.
Vad är bra med ved?
Om du hugger din egen ved, är det billigt.
Det finns alltid ny ved,
när den gamla tar slut
eftersom det kommer nya träd.
Du kan ha vedvärme med direktverkande el.
Vad är dåligt med ved?
Det är tungt att hugga den själv.
Veden tar stor plats.
Rök från ved är farlig.