Om energi och el
Egen energi
Om du äger ett hus
kan du skapa värme hemma
genom att elda med ved, pellets
eller ha en oljepanna.
På den här webbplatsen
kan du läsa mer om de olika sätten
att värma ditt hus på.
El köper du alltid från en el-leverantör.
Du kan spara pengar genom att spara på elen.
På webbplatsen får du många olika tips
om hur du ska spara el.
Tänk på miljön
Nuförtiden talar människor mycket om miljön.
Vi vet att olja och kol håller på att ta slut.
De kallas för fossila bränslen.
Dessutom vet vi att olja, kol, ved, bensin
och diesel släpper ut farliga gifter i luften.
Förnybara bränslen som ved och pellets
tar inte slut.
Men bara för att de är förnybara
betyder inte det att de är bra för miljön.
När du eldar med ved
kommer många farliga ämnen ut i luften.