Kyl och frys

Ha rätt temperatur

Kylen ska ha plus fem grader
och frysen ska ha minus 18 grader.

Om du sänker en grad
använder frysen eller kylen fem procent mer el. 

Frosta av

Frosta av frysen när det är is i den. 

Tina mat i kylen

Om du ska tina mat från frysen
låt den ligga i kylen länge innan
du ska använda den. 

Stoppa läckande kyla

Se till att det inte läcker ut kall luft
från kylen eller frysen.

Om gummilisterna som sitter runt dörren
har gått sönder kan du byta dem.

Köp energimärkta apparater

Ska du köpa ny kyl eller frys?

Köp en som är energimärkt med A eller A+ eller A++.

A++ är mest energisnålt. 

Lagen säger att de flesta så kallade vitvaror
i en affär ska vara energimärkta.

Du kan spara pengar på att köpa
en mer energieffektiv apparat.

Din kommunala energi- och klimatrådgivare hittar du i vänstermenyn.
Dela med andra:
Energimyndigheten är en statlig myndighet som arbetar för ett tryggt, miljövänligt och effektivt energisystem.
Besök: Kungsgatan 43
Box 310, 631 04 Eskilstuna
Fakturor: Statens energimyndighet
FE 8 833 26 Strömsund
Telefon: 016-544 20 00
Fax: 016-544 20 99
Organisationsnr: 202100-5000
Allt material på vår webbplats skyddas enligt upphovsrätten. Materialet får inte användas utan vårt tillstånd.