Lampor
Lampor i en vanlig villa
använder ungefär 1 240 kilowattimmar el på ett år.
Så här kan du spara el:

Släck alltid lamporna
när du lämnar ett rum.
Du kan också använda timer
som släcker eller tänder dina lampor
på ett visst klockslag
som du ställer in på timern.
Du kan köpa sensorer som släcker lamporna
så fort någon lämnar rummet.
Köp lågenergilampor
Lågenergilampor räcker längre tid
än vanliga glödlampor.
1 kilowattimme el får en lågenergilampa
att lysa i 111 timmar.
En vanlig glödlampa lyser bara i 25 timmar
på 1 kilowattimme el.
Lysrör använder mindre energi än vanliga lampor.
Byt ut halogenlampan
Se efter om du kan byta halogenlampan
mot en LED-lampa.
LED-lampor använder mindre el
och kommer att bli mer vanliga i framtiden.
Dra ur kontakten
Halogenlampornas transformatorer använder el
även om du har släckt lampan.
Transformatorn är den lilla lådan
som sitter i kontakten.
Dra ut kontakten när du släcker halogenlampan.
Du kan också sätta kontakten i ett grenuttag
med strömbrytare.
Då stänger du av strömbrytaren på grenuttaget
istället för att dra ur kontakten.