Så här spar du bensin
De flesta bilar använder fossila bränslen
som bensin eller diesel som kan ta slut.
Fossila bränslen är dåliga för naturen och människan
eftersom de släpper ut gifter
när du bränner dem.
Nu kommer allt fler nya bilar
som använder förnybara bränslen
som etanol eller biogas.
Förnybara bränslen är bra
eftersom de inte kan ta slut.
Hög växel drar mindre bensin
Försök att snabbt få upp farten
så du kan växla upp i den högsta växeln.
Kör så länge som möjligt i den högsta växeln.
Högsta växeln drar minst bensin.
Kör med jämn gas
Ju mindre du gasar desto mer bensin spar du.
Försök att köra med ett jämt tryck på gaspedalen.
Släpp gasen istället för att trycka på bromsen.
Du spar bensin om du motorbromsar
istället för att trycka på bromsen.
Håll farten!
Om du kör i 110 kilometer i timmen
istället för 90 kilometer i timmen
använder bilen mellan 10 och 20 procent mer bensin.
Tomgång
Om du vill ha en varm bil
ska du använda motorvärmare.
Ha aldrig motorn på tomgång.
Motorvärmare
Ha inte på motorvärmaren för lång tid.
Om det är kallare än minus femton grader
kan du ha den på i en och en halv timme.
Om det är mellan minus 15 grader och noll grader
kan du ha den på i en timme.
Om det är mellan noll grader och plus tio grader
kan du ha den på i 30 minuter.
Luft i däcken
Om du har för lite luft i bilens däck drar bilen mer bensin.
Köp en energisnål bil
Om du ska köpa en ny bil, köp en energisnål bil
och spar pengar och miljön.
Lätta och små bilar
Ha inte tunga saker i bagageutrymmet.
En tyngre bil använder mer bensin.
Även takbox gör att bilen använder mer bensin.
Bild: Stock.XCHNG
Mindre bilar använder mindre bensin
och är nästan lika säkra som stora bilar.