Täta fönster och dörrar

En vanlig villa använder ungefär 15 tusen kilowattimmar el varje år för att värma upp villan.

Du kan spara mycket el
genom att se till att ingen värme läcker ut
genom fönster och dörrar. 

Fönster

Om du har vanliga tvåglasfönster
läcker en tredjedel av värmen ut genom fönstren. 

Om du köper fönster som inte släpper ut så mycket värme
kan du kanske köpa en mindre panna
och ha färre element. 

Du behöver inte byta ut fönstren mot nya
mer energieffektiva fönster,
utan du kan sätta in en energisparruta
eller byta ut det inre glaset
mot ett energisparande glas. 

Det är också viktigt
att fönstren släpper igenom solljus och solvärme. 

Ytterdörren

Ytterdörren ska stänga ute kyla
och du kan fråga efter dörrens u-värde
när du köper ny dörr.

U-värdet mäter hur mycket värme,
som försvinner ut genom dörren.

Ju lägre u-värde desto mer skyddar dörren mot kylan.
U-värdet ska gälla för karmen också.

Altandörrar brukar läcka mycket värme.
Se till att altandörren har tätningslister.
Om du ska köpa ny, fråga efter u-värdet.

Din kommunala energi- och klimatrådgivare hittar du i vänstermenyn.
Dela med andra:
Energimyndigheten är en statlig myndighet som arbetar för ett tryggt, miljövänligt och effektivt energisystem.
Besök: Kungsgatan 43
Box 310, 631 04 Eskilstuna
Fakturor: Statens energimyndighet
FE 8 833 26 Strömsund
Telefon: 016-544 20 00
Fax: 016-544 20 99
Organisationsnr: 202100-5000
Allt material på vår webbplats skyddas enligt upphovsrätten. Materialet får inte användas utan vårt tillstånd.