Handläggning och komplettering av ärenden

Här finns svar på några vanliga frågor om handläggning och komplettering av ärenden.

+

Vad har Energimyndigheten för handläggningstid för ett hållbarhetsbesked?

Vi kan inte ge besked om hur lång handläggningstiden kommer vara för ditt ärende då det är beroende av många faktorer.

+

Jag ska göra en väsentlig ändring. Hur vet jag om jag måste ta kontakt med en oberoende granskare?

Se tidigare svar under oberoende granskning och i vår vägledning. Eftersom behovet varierar från varje ärende kan inte ett definitivt svar erhållas förrän ni har skickat in ärendet till Energimyndigheten.

+

Vilken blankett använder jag vid väsentlig ändring?

Om du har ett hållbarhetsbesked men behöver utöka ditt kontrollsystem på grund av den nya hållbarhetslagen genom en väsentlig ändring, kommer du behöva beskriva ändringen.

Exempelvis om du idag hanterar flytande biobränslen men även fasta eller gasformiga biobränslen, kan du träffas av det nya regelverket. För att underlaget ska bli komplett använder du dig av blanketten för anmälan om väsentlig ändring (H4). 

Om du behöver göra en omfattande uppdatering av ditt kontrollsystem kan du även använda dig av blanketten för anmälan om rapporteringsskyldighet (H2).

Om du även gjort ändringar i ditt befintliga kontrollsystem på grund av nya krav som gör att kontrollsystemet utökats ska också dessa ändringar beskrivas. Exempelvis kontroll av markkriterier för skogsbiomassa.

Ladda ner blanketter

+

Jag får inte tag i min handläggare och deadline är idag!

Du kan nå alla oss som arbetar med lagen om hållbarhetskriterier via vår funktionsmail (se längst ner på denna sida) eller via växeln. Om den handläggare du tidigare varit i diskussion med inte är tillgänglig kan säkert en av dennes kollegor hjälpa dig.