Reduktionsplikt

För att främja användningen av biodrivmedel inför regeringen reduktionsplikt. Alla drivmedelsleverantör kommer därför att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med 40 procent till 2030. Det blir ett mer långsiktigt styrmedel än nuvarande skattenedsättning, eftersom det kan ändras med kort förvarning. Dessutom främjar reduktionsplikten biodrivmedel som har så liten klimatpåverkan som möjligt.

Om du är skattskyldig för bensin och/eller diesel innebär reduktionsplikten att du ska se till att de bidrar en viss minskning av klimatpåverkan. Du uppnår detta genom att gradvis öka inblandningen av biodrivmedel.

Inledningsvis är reduktionsnivåerna 2,6 procent för bensin respektive 19,3 procent för diesel. Regeringen baserar de nivåerna på att inbladningen av biodrivmedel förväntas öka ytterligare till introduktionsåret 2018 jämfört med nuvarande nivå.

När du beräknar uppfyllandet av reduktionsplikten ska du jämföra klimatpåverkan för det aktuella drivmedlet med en helt fossil motsvarighet. Beräkna klimatpåverkan från det aktuella drivmedlet genom att lägga ihop ingående komponenters (fossila och biogena) klimatpåverkan i livscykelperspektiv, från produktion till användning.

Illustration av beräkningen av utsläppsreduktion för drivmedel

 

Omfattas vi av reduktionsplikten?

Ni omfattas av reduktionsplikten om ni är skattskyldiga för bensin eller dieselbränsle som innehåller högst 98 procent biodrivmedel. Alkylatbensin och färgad diesel omfattas dock inte.

Vilka drivmedel omfattas av reduktionsplikten?

Bensin och dieselbränslen som innehåller högst 98 procent biodrivmedel omfattas.

Med bensin menas all bensin, förutom alkylatbensin, som omfattas av KN-nummer 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 eller 2710 11 59.

Med dieselbränsle menas all diesel, förutom märkt diesel, som omfattas av KN-nummer 2710 19 41 eller 2710 19 45.

Hur ska vi beräkna utsläppsreduktionen?

Utsläppsreduktionen utgör skillnaden mellan en aktuell bensin eller diesels växthusgasutsläpp i livscykelperspektiv jämfört med en helt fossil motsvarighet. Ni beräknar den procentuella utsläppsminskningen genom att dividera utsläppsreduktionen med utsläppen från samma energimängd av en fossil motsvarighet.

Vilken fossil motsvarighet ska vi använda för att beräkna utsläppsreduktionen?

När ni räknar ut reduktionen av utsläpp ska ni använda den fossila motsvarigheten 93,3 gram koldioxidekvivalenter per megajoule för bensin respektive 95,1 för dieselbränsle.

Hur ska vi värdera utsläppen från bensin och diesel?

Räkna ut den levererade bensinen eller dieselns utsläpp genom att summera utsläppen från ingående fossila respektive biodrivmedelskomponenter.

Använd viktade normalvärden från bränslekvalitetsdirektivet (93,3 gram koldioxidekvivalenter per megajoule för bensin, 95,1 gram för diesel) för fossila komponenter.

Hur ska vi värdera utsläppen från biodrivmedel?

För biodrivmedel som uppfyller hållbarhetskriterierna ska ni använda utsläppet i livscykelperspektiv enligt hållbarhetskriteriernas beräkningsmetod. Det kan antingen vara en faktisk beräkning, ett normalvärde eller en kombination av faktiska beräkningar och delnormalvärden.

Biodrivmedel som inte uppfyller hållbarhetskriterierna får ni inte använda för att uppfylla reduktionsplikten, utan de ska ni räkna som fossila (utsläppsfaktorerna för bensin respektive diesel).

Hur ska vi redovisa reduktionsplikten för halvåret 2018?

Ni ska redovisa reduktionsplikten för den bensin och diesel som ni har varit skattskyldiga för under perioden juli - december under 2018.

Stäng er massbalans för biodrivmedel vid månadsskiftet juni - juli. Det är viktigt eftersom ni inte ska tas med några biodrivmedel som levererats före den 1 juli i er redovisning av reduktionsplikt.

Kan vi använda höginblandade biodrivmedel för att uppfylla reduktionsplikten?

Nej, ni kan inte använda höginblandade biodrivmedel såsom HVO100, FAME100, E85 eller ED95 för att uppfylla reduktionsplikten. Dessa bränslen omfattas av ett annat KN-nummer och ni kan istället göra skatteavdrag för dessa.

Vad händer om vi inte uppfyller vår reduktionsplikt?

Om ni efter kalenderårets slut inte lyckats uppfylla er reduktionsplikt är det möjligt för er att ta över eventuellt överskott av reduktion från andra reduktionspliktiga aktörer. Överlåtelse får endast ske mellan samma typ av drivmedel (bensin eller diesel).

Om ni inte har möjlighet att överta överskott blir ni skyldiga att betala en avgift per varje kilo koldioxidekvivalent som överstiger dess reduktionsplikt. För bensin ska avgiften vara 5 kronor per kg och för diesel 4 kronor per kg.

Hur stor blir reduktionspliktsavgiften för ett helt fossilt drivmedel?

Den som säljer bensin och diesel helt utan inblandning av biodrivmedel skulle enligt 2018 års reduktionsplikt behöva betala ungefär 39 öre per liter bensin respektive 2,61 kr per liter diesel.