Projektinformation

Projekttitel:
Identifikation av distinkta kundsegment på elmarknaden, deras optimala anpassning till denna marknad, samt av de drivkrafter och hinder som kan påverka deras anpassning.
Projekttitel (eng):
Identification of distinct customer segments in the electricity market, their optimal adaptation to that market, as well as of the drivers and barriers that may affect their adaptation.
Koordinator:
Uppsala universitet
Diarienummer:
2023-205289
Projektnummer:
P2023-01482
Projektstart:
2024-03-01
Projektslut:
2028-12-31
Budget:
ÅrBeviljat
20242 032 230 kr
20251 764 232 kr
20261 919 297 kr
20271 133 827 kr
2028155 341 kr
Total:7 004 927 kr
Program:
Program – Forskning och innovation för energi- och resurseffektivitet i bebyggelsen
Programområde:
Bebyggelse
Projektsammanfattning:
En resurseffektiv bebyggelse kräver engagemang hos elkonsumenter, men försök att påverka dem i denna riktning baseras ofta på förenklade analyser, som t ex antar att elkonsumenter har likartade förutsättningar när det gäller drivkrafter och hur de träffas av en prissignal. Ett alternativ är att se elmarknaden som bestående av distinkta nischer, där såväl den mest effektiva åtgärden, hur man svarar på en prissignal, och vilka drivkrafter och barriärer som finns, kan vara väldigt olika. I projektet använder vi statistiska algoritmer för att identifiera nischer av elkonsumenter på bas av data från elkonsumtion, för att i varje nisch fastställa i) vilka behov av styrning som finns i lokala elnätet och vad som bidrar till en mer resurseffektiv bebyggelse; ii) hur prissignalerna träffar elkonsumenterna; iii) vilka drivkrafter och hinder som föreligger, samt iv) i vilket stadium de är avseende att ändra sitt beteende i önskad riktning. Policyåtgärder kan då anpassas bättre efter situationen.
Energimyndighetens andel:
100 %