EU Login

Vid inloggning och verifiering av transaktioner i unionsregistret används e-tjänsten EU Login. Från den 7 januari 2022 ersätts den tidigare inloggningsmetoden med SMS-verifiering till inloggning med EU login mobil app.

Som användare i unionsregistret behöver du skaffa mobilappen EU Login. Appen finns att ladda ner till de flesta mobila enheter, och kräver att du har ett så kallat EU Login-konto att koppla appen till. Är du redan användare i registret så har du ett EU Login-konto sedan tidigare.

I de grå boxarna nedan hittar du guider och kan du läsa om hur du kommer igång med appen. Möjlighet till autentisering med SMS upphörde den 7 januari 2022 För att få tillgång till unionsregistret måste EU login appen installeras och aktiveras. Efter att registrering i appen har slutförts kan du även använda den offline.

Läs mer om hur du kommer igång med appen nedan.

Inloggning efter den 7 januari 2022

Efter detta datum gå det inte att logga in i unionsregistret med SMS-inloggning. Du möts då av ett felmeddelande att du uppmanas att logga ut från EU login och använda autentiseringsmetod Soft Token. Du behöver ladda ner EU login appen och därefter ändra inloggingmetod.

Följ vår guide för att ändra inloggningmetod

Läs även mer under stycket ” Så kommer du igång med EU Login mobilapp”.

Så kommer du igång med EU Login mobilapp

För att börja använda EU Login mobilapp behöver du en mobiltelefon med kamera och tillgång till Apple Store (iPhone) eller Google Play Store (Android).

Om du är befintlig användare i registret rekommenderar vi att du följer vår guide för att ändra inloggningsmetod.

Är du ny användare och ansöker om behörighet följer du vår guide för skapande av användarkonto.

Appen kan du ladda ner här:

Appen kräver att du använder en låsfunktion på din mobila enhet (PIN-kod, mönster, eller fingeravtryck). Appen behöver även tillåtelse att skicka notiser samt ha åtkomst till kameran. När du startar appen för första gången kommer appen att efterfråga detta.

Vid inloggning i unionsregistret väljer du autentiseringsmetod EU Login Mobile App QR Code.

Inloggningsproblem

Har du problem med att logga in ber vi dig i första hand kontakta oss på utslappshandel(at)energimyndigheten.se

Se till att du använder rätt länk/ingång till unionsregistret vid inloggning: https://unionregistry.ec.europa.eu/euregistry/SE/index.xhtml

Skapa inte en ny användare vid problem med inloggning. Skapar du flera användare kan dessa hamna i konflikt med varandra och försvårar felsökningen.

I kontakt med oss:

  • Beskriv ditt problem och de steg du tog innan du kom dit
  • Ange om du nyligen har du bytt epostadress, telefonnummer, eller kan tänkas ha andra e-postadresser/telefonnummer kopplade till din användare
  • Ange om du använder app eller SMS vid inloggning
  • Bifoga gärna skärmdumpar på hur det ser ut när du försöker logga in/eventuella felmeddelanden

 

Ominstallation och byte av telefon

Om du installerar om appen eller byter telefon behöver du göra om registreringen i appen. Du gör detta genom att logga in på ditt EU Login-konto med autentiseringsmetod mobiltelefon + SMS. Du kan där ta bort gamla mobila enheter och slutföra registreringen av din nya enhet.

När du sedan försöker logga in i unionsregistret kommer du få ett meddelande om att din enhet inte matchar den som tidigare varit registrerad. Tryck då Change device/Byt enhet. En uppgift skickas då till oss nationella administratörer för godkännande. När vi har godkänt uppgiften får du ett automatiserat mail om att det är klart, och du kan sedan logga in.

Kontakta oss vid frågor.

Vad händer med möjlighet till SMS-inloggning?

Efter den 7 januari 2022 upphör möjligheten med SMS-inloggning till unionsregistret. Även möjligheten att signera transaktioner och processer med hjälp av SMS upphör. Transaktioner och godkännande av uppgifter göra istället med EU login mobilapp.

Kan alla mobiltelefoner använda EU Login?

Mobiltelefoner med tillgång till Apple Store (iPhone) eller Google Play Store (Android) kan ladda ner och använda appen EU Login.

Android-telefoner av tillverkaren Huawei som lanserats efter 16 maj 2019 använder Huawei App Gallery istället för Google Play Store, och har därför inte åtkomst till EU Login. Följande modeller omfattas:

  • Huawei P40
  • Huawei P40 Lite
  • Huawei P40 Pro
  • Huawei Mate 30 series
  • Huawei Mate Xs
  • Honor 30 series 

Även kommande modeller av Huawei-telefoner med Android kommer att sakna tillgång till Google Play Store, och därmed inte ha tillgång till EU Login. Bakgrunden är en ny amerikansk lag som förbjuder Google från att arbeta med Huawei.

Huawei-telefoner som lanserats innan 16 maj 2019 har tillgång till Google Play Store, och har därför även tillgång till EU Login. Exempel på dessa modeller är:

  • P30 Pro
  • P30 Huawei
  • Mate 20 Huawei
  • Mate 20 Pro
  • Mate 20 RS
  • P30 lite
  • P smart 2019
  • P smart+ 2019
  • P smart Z
  • Mate 20 X
  • Mate 20 X 5G
  • P20 Pro 
  • P20
  • Mate 10 Pro
  • Porsche Design Mate 10
  • Mate 10
  • Mate 20 Lite
  • Honor 8X
  • Honor 10
  • Honor 20
  • Honor 20i/20 Lite
  • Honor 20 Pro 

Om EU Login

EU Login är en tjänst som EU-kommissionen använder för att autentisera användare i bland annat unionsregistret. Från den 7 januari 2022 behöver alla användare i unionsregistret använda appen vid inloggning.

När du besöker unionsregistret via din webbläsare omdirigeras du till sidan EU Login. Där loggar du in med epost och lösenord, samt anger EU Login Mobile App QR Code som autentiseringsmetod. En QR-kod genereras då på skärmen, och du använder mobilappen för att scanna QR-koden. När detta är gjort genereras en 8-siffrig kod i mobilappen som du skriver in i webbläsaren.

Appen går att använda offline.