Nytt verktyg hjälper kommuner i upphandling av elbusstrafik

Hur ska vi veta var laddare för elbussar ska byggas? Och hur stora batterier behöver bussarna egentligen ha? Genom ett nytt analysverktyg kan beslut om var laddare ska placeras och storlek på batterier lättare fattas. Flera städer har redan haft hjälp av verktyget i upphandlingen av elbusstrafik.

Inom projektet Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem (EAEB) har analysverktyget utvecklats. I projektet har de tittat på teknik och kostnader för elbussar som körs inom stora områden och med olika typer av busslinjer.

– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling på RISE Viktoria.

Den kunskap som växt fram inom projektet och med analysverktyget har använts av flera städer i deras planering inför upphandling av elbusstrafik.

Ta del av resultatet i projektets slutrapport. Det finns även utbildningsmaterial i form av filmer.

Projektet en del i Energimyndighetens program

Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem (EAEB) är en del av Energimyndighetens forskningsprogram Demonstrationsprogram för elfordon. Programmet har under åren 2011-2017 beviljat 95 projekt med en total stödbudget på 285 miljoner kronor. Läs mer om programmet här.