Om energi och el

Egen energi

Om du äger ett hus kan du skapa värme hemma genom att elda med ved, pellets eller ha en oljepanna.

På den här webbplatsen kan du läsa mer om de olika sätten att värma ditt hus på.

El köper du alltid från en el-leverantör.

Du kan spara pengar genom att spara på elen.

På webbplatsen får du många olika tips om hur du ska spara el.

Tänk på miljön

Nuförtiden talar människor mycket om miljön.

Vi vet att olja och kol håller på att ta slut. De kallas för fossila bränslen.

Dessutom vet vi att olja, kol, ved, bensin och diesel släpper ut farliga gifter i luften.

Förnybara bränslen som ved och pellets tar inte slut.

Men bara för att de är förnybara betyder inte det att de är bra för miljön.

Det är viktigt att elda på rätt sätt. Med rätt sorts panna eller kamin kommer det inte ut lika mycket farliga ämnen i luften.