Kastruller och stekpannor

Tips i köket.

Använd kastruller och stekpannor som är platta i botten. De tar upp mer värme från spisen.

Se till att kastrullen eller stekpannans botten är lika stor som spisplattan. Då slösar du ingen värme från plattan.

Sätt lock på kastrullen när du kokar mat eller vatten. Då håller sig värmen kvar inne i kastrullen.

Ska du bara koka vatten? Använd vattenkokare som använder mindre energi än en kastrull.

Om du bara ska värma lite mat eller en kopp vatten, använd hellre mikrovågsugnen än spisen.