Kyl och frys

Ha rätt temperatur

Kylen ska ha plus fem grader och frysen ska ha minus 18 grader.Om du sänker en grad använder frysen eller kylen fem procent mer el.

Frosta av

Frosta av frysen när det är is i den.

Tina mat i kylen

Om du ska tina mat från frysen låt den ligga i kylen länge innan du ska använda den.

Stoppa läckande kyla

Se till att det inte läcker ut kall luft från kylen eller frysen.

Om gummilisterna som sitter runt dörren har gått sönder kan du byta dem.

Köp energimärkta apparater

Ska du köpa ny kyl eller frys?

Köp en som är energimärkt med A eller A+ eller A++.

A++ är mest energisnålt.

Lagen säger att de flesta så kallade vitvaror i en affär ska vara energimärkta.

Du kan spara pengar på att köpa en mer energieffektiv apparat.