Lampor

Så här kan du spara el:

Släck alltid lamporna när du lämnar ett rum.

Du kan också använda timer som släcker eller tänder dina lampor på ett visst klockslag som du ställer in på timern.

Du kan köpa sensorer som släcker lamporna så fort någon lämnar rummet.

Köp lågenergilampor

Lågenergilampor räcker längre tid än vanliga glödlampor.

1 kilowattimme el får en lågenergilampa att lysa i 111 timmar.

En vanlig glödlampa lyser bara i 25 timmar på 1 kilowattimme el.

Lysrör använder mindre energi än vanliga lampor.

Byt ut halogenlampan

Se efter om du kan byta halogenlampan mot en LED-lampa.

LED-lampor använder mindre el och kommer att bli mer vanliga i framtiden.

Dra ur kontakten

Halogenlampornas transformatorer använder el även om du har släckt lampan.

Transformatorn är den lilla lådan som sitter i kontakten. Dra ut kontakten när du släcker halogenlampan.

Du kan också sätta kontakten i ett grenuttag med strömbrytare. Då stänger du av strömbrytaren på grenuttaget istället för att dra ur kontakten.