Det här ska du göra om det blir elavbrott
Det mesta som vi använder varje dag
behöver el för att fungera.
Om det blir ett långt elavbrott kan vi få stora problem.
Tänk på det här innan strömmen går:
Ha en radio som går på batterier hemma.
Ha konserver med mat hemma och hårt bröd.
Fyll tomma flaskor med vatten och ha dem i frysen.
Ha ficklampor som går på batteri eller fotogenlampa hemma.
Om det blir elavbrott
Titta först efter att inte en propp har gått.
Om propparna är hela kan du titta efter
om gatubelysningen är släckt eller inte
och om det lyser hos dina grannar eller inte.
Lyssna på din batteriradio.
Om det är ett stort elavbrott
kommer de att tala om det på radion.
Om elen är borta längre tid än tre timmar
ska du fylla kastruller och tomma flaskor med vatten.
Om du har en egen brunn försvinner vattnet i kranen direkt.
Tala om för dina grannar vad de säger på radion
och se efter om någon behöver hjälp.
Tänd stearinljus eller värmeljus
men passa dem så det inte börjar brinna.
Använd gasspis eller vedspis om du har.
Du kan använda ett campingkök eller ett friluftskök.
Utomhus kan du använda din grill.
Om du kan, öppna inte frysen på två dygn.
Då håller sig maten bäst.
Så fort maten tinar kan den bli dålig.
Du kan ha maten ute om det inte är för varmt eller för kallt ute.
Använd tvättlapp och våtservetter att tvätta dig med.
Om elen är borta längre tid
kan du inte spola i toaletten.
Sätt en plastpåse i toaletten,
knyt ihop påsen och lägg påsarna i en stark sopsäck.