Villkor vid anlitande av helhetsleverantör
Vi har fått en del frågor om vad som gäller när en stödmottagare tar hjälp av en helhetsleverantör för att ansöka om stöd och genomföra projektet. Här kan ni läsa mer om vilka villkor som gäller.
Det är den enskilde som ansöker om stöd och beviljas stöd som är stödmottagare. Energimyndigheten har endast en relation till stödmottagaren, detta gäller även vid anlitande av en helhetsleverantör. Det är alltid stödmottagaren som är ansvarig för att genomföra projektet och under fem år efter det att en laddningsstation färdigställts säkerställa att den är i fortsatt drift.
Om inte villkoren för stödet efterlevs så kan hela eller delar av stödet återkrävas. Alla kostnader inom projektet kommer att granskas vid läges- och slutredovisning och för att en kostnad ska vara stödberättigande gäller följande krav:
- Kostnaden ska vara skälig.
- Kostnaden ska ha uppkommit för genomförandet av projektet.
- Kostnaden ska vara faktisk och reviderbar, vilket innebär att den ska kunna återfinnas i stödmottagarens bokföring.
- Kostnaden ska bäras av stödmottagaren, vilket innebär att en stödmottagare bara får ta upp sina egna bokförda kostnader.
- Kostnaden ska vara fastställd i enlighet med god redovisningssed.
- Kostnaden ska ha uppkommit i projektet och under den projekttid som framgår av beslutet.
- Kostnader som uppkommit före eller efter den i beslutet angivna projekttiden är inte stödberättigande.