Laddad satsning möjliggör fler elektrifierade godstransporter

Energimyndigheten tar ytterligare ett stort steg mot ett effektivt och omfattande nät av publik laddinfrastruktur för tunga fordon. Genom programmet Regionala elektrifieringspiloter beviljar myndigheten stöd till 96 nya eller uppgraderade platser.

Totalt kom det in 207 ansökningar som sökte stöd för strax under 1,3 miljarder kronor. Energimyndigheten har beviljat nästan hälften och det totala beviljade beloppet uppgår till ca 540 miljoner kronor. De beviljade projekten går dessutom själva in med ytterligare ungefär 380 miljoner kronor i medfinansiering vilket gör detta till en satsning i miljardklassen.

– Då intresset var så stort från transportsektorn bestämde vi oss för att öka stödet i den senaste utlysningen. Det finns ett tydligt behov av att elektrifiera transportsektorn och inte minst godstransporter, och de här investeringarna gör det möjligt att främja en övergång till hållbara godstransporter och minska miljöpåverkan, säger Johanna Mossberg, avdelningschef Resurseffektivt samhälle, Energimyndigheten.

Med den här satsningen tillsammans med tidigare beviljade projekt i de regionala elektrifieringspiloterna samt laddstationerna som beviljats stöd via Klimatklivet, kommer Sverige ha ett mycket väl utbyggt nät av publik laddinfrastruktur för tunga fordon och placera sig långt fram i utvecklingen av en elektrifierad transportsektor jämfört med många andra länder.

– Redan nu invigs många laddstationer för tunga fordon runt om i landet. Med 96 ytterligare laddstationer inom två år, kommer du i princip kunna köra elektrifierad lastbil var som helst i Sverige utan oro för att hitta publik laddning, säger Johanna Mossberg.

Ett krav på projekten är att laddstationerna måste ha minst 4 laddpunkter och i praktiken kunna erbjuda minst 700 kW effekt fördelat på dessa punkter. Många projekt är större än så, där det största projektet erbjuder hela 10 MW men då är hälften av det via batterilager.

Av projekten har 28 en effekt på 1400 kW eller mer. En del av de beviljade projekten handlar också om uppgraderingar av befintliga laddstationer till högre effekt och fler laddpunkter. Andra krav är att de ska vara publika, att det ska finnas toalett inom 300 m och att det ska vara en trafiksäker utformning där även de större lastbilarna på vägnätet inte ska behöva backa vid in- och utfart.

De som nu får möjlighet att bygga laddstationer är såväl stora kända aktörer inom drivmedels- och energibranschen som små fastighetsägare och innovativa nya aktörer på marknaden för laddinfrastruktur.

– Vi behöver både nya uppstickare och äldre etablerade företag för att inte missa något när vi nu stöttar uppbyggnaden av en ny marknad. I den här utlysningen är det särskilt kul att se flera initiativ som nyttjar batterilager som ett sätt att hantera utmaningen som annars finns att få tillgång till tillräcklig effekt från elnätet på kort tid, säger Gustaf Länn, tillförordnad enhetschef Energimyndigheten.

Under 2024 kommer fler utlysningar från Energimyndigheten men med andra inriktningar eftersom själva nätet av helt publika laddstationer är relativt välutvecklad.

– Vi anser att marknaden nu fått en rejäl injektion och tar ansvar för att utveckla platserna ännu mer framöver. Nu under kommande år kan Energimyndigheten kanske i stället fokusera mer på andra inriktningar och tekniker eller uppgradering på befintliga platser till högre effekt och andra laddstandarder, säger Gustaf Länn.

Energimyndigheten stödjer även andra delar transportsektorns omställning genom exempelvis Klimatpremien som underlättar inköp av tunga fordon och arbetsmaskiner och olika forsknings- och innovationsprojekt. 

Nyheter