Minskad drivmedelsanvändning trots ökade körsträckor

Användningen av alla drivmedel minskade under 2022. Dieselanvändningen minskade mest procentuellt sett med en minskning på 6,6 procent. Detta trots att antalet kilometer som svenska fordon körde på vägarna ökade.

2022 var den totala mängden använda drivmedel 5 procent lägre jämfört med 2021. Alla typer av drivmedel minskade men minskningen var procentuellt sett störst för diesel som minskade med 6,6 procent. Trots denna minskning ökade det totala trafikarbetet med 2,2 procent under 2022 jämfört året innan. Trafikarbete är ett mått på mängden trafik på svenska vägar mätt i antalet körda kilometer.

– En del av förklaringen till att drivmedelsanvändningen har minskat, trots att trafikarbetet har ökat, kan vara att en större andel av trafikarbetet sker med helt eller delvis elektrifierade fordon och att fordonens bränsleanvändning blir effektivare, säger Noak Westerberg, handläggare på Energimyndigheten.

Varje år rapporterar drivmedelsleverantörer och andra organisationer som är skattskyldiga för drivmedel in uppgifter rörande volymer, energiinnehåll och växthusgasutsläpp ur ett livscykelperspektiv för levererade drivmedel till Energimyndigheten.

Inte alla uppfyllde reduktionsplikten

När det gäller flygfotogen är det få leverantörer som har klarat att uppfylla reduktionsplikten.

– Av de fem drivmedelsleverantörer som säljer flygfotogen är det bara två som helt har uppfyllt kraven i reduktionsplikten helt. De andra har behövt betala reduktionspliktsavgift, vilket kan bero på bristande tillgång till biojet eller höga priser, säger Moa Sundén, handläggare på Energimyndigheten.

För bensin och diesel har däremot de flesta uppfyllt kraven, antingen genom att blanda in biodrivmedel eller genom att köpa överskott av en annan leverantör som har blandat in mer än kraven.

Om rapporten Drivmedel 2022

Energimyndigheten sammanställer årligen en rapport med information om vilka drivmedel som har använts i Sverige och hur dessa bidrar till minskade växthusgasutsläpp. Årets rapport redogör också för hur den aviserade sänkningen av reduktionsplikten påverkar Sveriges möjligheter att nå klimatmålen.

Rapportens innehåll bygger på uppgifter som varje år samlas in från drivmedelsleverantörer och andra organisationer som är skattskyldiga för drivmedel. Uppgifterna innefattar volymer, energiinnehåll och växthus-gasutsläpp ur ett livscykelperspektiv, samt detaljerad information om vilka råvaror som använts och dess ursprungsland.

Klimatmål och transportsektorn

Sverige har som mål att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Det är ett ambitiöst mål, eftersom transportsektorn fortfarande till stor del är beroende av fossila drivmedel. För att kunna nå målet kommer det vara nödvändigt att effektivisera transporterna och byta ut de fossila drivmedlen mot fossilfria drivmedel i form av biodrivmedel, elektricitet och andra fossilfria drivmedel.

Nyheter