Spar energi och varmvatten

I en familj på fyra personer går mellan 3 500 och 6 500 kilowattimme åt varje år till varmvatten.

En femtedel av all energi i ditt hem går till varmvatten.

Vattenkranen

Ha en vattenkran som du för åt sidan för att få varmare vatten.

Köp kranar och dusch-munstycken som är energisnåla.

Duscha snabbt istället för att bada i badkar.

Om kranen droppar sätt in en ny packning.

Varmvattenberedaren

Om du har eget hus värms vattnet i en varmvattenberedare.

Den ska vara isolerad så att ingen värme läcker ut från den.

Äldre varmvattenberedare släpper ofta ut mer värme än nya.

Tvättmaskinen

Tvätta när du kan fylla hela maskinen med smutsig tvätt.Använd sparprogrammet utan förtvätt.

Torka tvätten i luften, inte i torkskåp eller torktumlare.

Disken

Om du diskar för hand ska du skölja disken i en balja istället för under rinnande vatten.

Om du använder diskmaskin kör inte igång maskinen förrän den är full med smutsig disk.

Koppla bort torkfunktionen om det går.

Koppla diskmaskinen till kallvattenkranen. Då värmer maskinen upp sitt eget vatten.