Beslut om lageravtappning av drivmedel i Sverige

Regeringen har beslutat att genomföra lageravtappning av Sveriges beredskapslager av drivmedel. Beslutet kommer efter att medlemsländerna i det internationella energiorganet IEA enades om att delar av ländernas beredskapslager ska ut på marknaden. Syftet är att förebygga eventuella försörjningsbrister till följd av Rysslands krig mot Ukraina.

Lageravtappning innebär att berörda drivmedelsbolag under en begränsad period har en sänkt lagringsskyldighet. I detta fall ges en möjlighet att sänka lagervolymen av diesel och andra drivmedel, exempelvis flygbränsle.

60 miljoner fat från medlemsländer

Processen med lageravtappning initierades av International Energy Agency (IEA) den 1 mars för att nu genomföras i praktiken. Medlemsländerna ställer gemensamt 60 miljoner fat till förfogande och Sveriges andel är 551 000 fat, knappt en procent av den totala volymen. Den beslutade lageravtappningen sker inte primärt för de svenska behoven utan för att stötta upp en osäkerhet på tillförsel av drivmedel inom EU.

Sveriges beredskapslager håller stora volymer och överstiger de 90 dagars nettoimport som IEA och EU-kommissionen kräver. Även efter den genomförda lageravtappningen kommer Sveriges beredskapslager överstiga 90 dagar.

Vanliga frågor om lageravtappning

Vill du veta mer om hur lageravtappningen funkar, på vilket sätt det stabiliserar marknaden och vilka bolag som berörs? Du hittar våra samlade frågor och svar under Relevant information.

 

Nyheter