Vad är EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS)

EU:s utsläppshandelssystem är ett av EU:s viktigaste verktyg för att nå åtagandet om minskade utsläpp av växthusgaser.

Målet med EU ETS är att skapa en effektiv europeisk marknad för handel med utsläppsrätter med minsta möjliga negativa påverkan på ekonomisk utveckling och sysselsättning inom unionen.

I Sverige omfattas cirka 760 svenska anläggningar inom industri och energiproduktion, 36 sjöfartsoperatörer samt 12 luftfartygsoperatörer under kravet att redovisa utsläpp och överlämna utsläppsrätter. Totalt berörs cirka 9400 operatörer inom industri- och energiproduktion, 2900 sjöfartsoperatörer och 1000 flygoperatörer i 31 länder i Europa, vilka står för ungefär 45 procent av de totala utsläppen av växthusgaser inom unionen.

EU:s utsläppshandelssystem infördes i januari 2005 och omfattar idag anläggningar inom industri- och energiproduktion, samt luftfarts-och sjöfartssektorn. Förutom EU:s 28 medlemsländer så ingår även motsvarande aktörer i Norge, Liechtenstein och Island i handelssystemet. 2017 undertecknade EU och Schweiz ett avtal om att länka sina utsläppshandelssystem. Avtalet trädde i kraft den 1 januari 2020.

Handeln regleras genom ett särskilt direktiv, ETS-Direktivet, som omfattar alla EU:s medlemsländer och är implementerat i respektive lands nationella lagstiftning.

ETS-Direktivet (europa.eu)

Utrymme för handel skapas när verksamhetsutövare har ett under- eller överskott av utsläppsrätter som kan säljas och köpas på marknaden. Det är inte bara verksamhetsutövare som kan köpa och sälja utsläppsrätter, utan även företag, organisationer och privatpersoner som öppnar handelskonton. Grundstenen för fördelning av utsläppsrätter till verksamhetsutövare är auktionering, men en stor del av utsläppsrätterna tilldelas också gratis, läs mer under rubriken Koldioxidläckage.

Utsläppstaket

Utsläppshandelssystemet är ett så kallat "cap-and-trade"-system och täcker cirka 45 procent av den totala volymen av EU:s utsläpp av växthusgaser. Inom EU sätts ett utsläppstak för de inkluderade verksamhetsutövarna som sedan behöver införskaffa utsläppsrätter motsvarande mängden utsläpp. Var för sig medger en sådan enhet att släppa ut växthusgaser motsvarande 1 ton koldioxid.

Nivån på taket avgör antalet utsläppsrätter i systemet och är utformat för att minska för varje år. Den gradvisa minskningen gör det möjligt för företag att sakta anpassa sig för att möta alltmer ambitiösa mål för utsläppsminskningar.

Utsläppstakets totala minskning uppgick till 21 procent mellan åren 2005 och 2020.

Koldioxidläckage och CBAM

Varje år tilldelas en del av utsläppsrätterna gratis till vissa deltagare i systemet, till exempel i de sektorer där det finns en risk för så kallat koldioxidläckage. Koldioxidläckage handlar om att produktionen av varor inom EU flyttas till länder utanför EU på grund av ökade kostnader till följd av beslut och regleringar inom det klimatpolitiska området.

Den fria tilldelningen fasas ut successivt i samband med införandet av CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). CBAM innebär att importörer av varor som har producerats utanför EU behöver betala ett pris för de utsläpp av växthusgaser som varorna gett upphov till. Prissättningen på utsläpp inom CBAM är likvärdig utsläpp inom EU ETS.

Naturvårdsverket är behörig myndighet för CBAM sedan 2023 och är ansvarig för regelefterlevnaden i Sverige. Tullverket är tullmyndigheten i Sverige och ska bland annat underrätta importörer om rapporteringsskyldighet inom CBAM.

CBAM – vägledningar (naturvardsverket.se)

Handelsperioder

Utsläppshandelssystemet är uppdelat i olika handelsperioder. Den fjärde och nuvarande handelsperioden löper från 2021 till 2030. Från 2024 gäller årlig reduktionsfaktor av utsläppstaket på 4,3 procent. Auktionsandelen under den fjärde handelsperioden har inte ändrats. Det innebär att 57 procent av det totala antalet utsläppsrätter kommer att auktioneras ut mellan 2021–2030, övrig del tilldelas gratis.

Intäkterna från auktionerna fördelas sedan och betalas ut till respektive medlemsstat. Sverige får ungefär 1,5 procent av intäkterna från de auktionerade utsläppsrätterna. Enligt ETS-direktivet ska dessa intäkter användas för klimatrelaterade ändamål. Fördelningen baseras på historiska utsläppsnivåer.

 

+

Tidigare handelsperioder

Den första handelsperioden löpte från 2005 till 2007 och betraktades som en pilotfas. Den användes för att testa prisbildning på utsläppsmarknaden och för att upprätta den nödvändiga infrastrukturen för övervakning, rapportering och verifiering av utsläpp. Taket baserades i stor utsträckning på uppskattningar eftersom det inte fanns tillräckligt tillförlitliga utsläppsdata tillgängliga.

Den andra handelsperioden löpte från 2008 till 2012 och tillät EU:s medlemsstater att uppfylla sina åtaganden under Kyotoprotokollet. EU gjorde genom ändringar i handelsdirektivet 2004 det möjligt för verksamhetsutövare i systemet att till viss del använda internationella reduktionsenheter (CER & ERU) genererade under Kyotoprotokollets flexibla mekanismer (CDM & JI) för att uppfylla sina åtaganden i utsläppshandelssystemet. I den andra handelsperioden delades över 95 procent av utsläppsrätterna ut gratis till de berörda anläggningarna.

Den tredje handelsperioden löpte mellan 2013 och 2020. Luftfartygsoperatörer inkluderades 2012, och från 2013 ingår även några ytterligare sektorer i handelssystemet. Nedan listas alla sektorer som ingår i den tredje handelsperioden.

  • förbränningsanläggningar med en installerad kapacitet över 20 MW samt mindre förbränningsanläggningar anslutna till fjärrvärmenät med en total kapacitet över 20 MW,
  • mineraloljeraffinaderier,
  • koksverk,
  • järn- och stålindustri,
  • mineralindustri (cement, kalk, glas, keramik),
  • pappers- och massaindustri,
  • aluminiumtillverkning,
  • flygverksamhet

I Sverige gäller att merparten av de energianläggningar som är anslutna till ett fjärrvärmenät omfattas, även om anläggningarna var för sig är mindre än 20 MW. Närmare beskrivning av vilka typer av anläggningar som omfattas finns i Lag (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser samt Förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser. Den totala omfattningen i Sverige framgår även av de rapporterade utsläppen från svenska anläggningar som publiceras årligen av Naturvårdsverket.

Lag (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser (riksdagen.se)

Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser (riksdagen.se)

Gratis tilldelning av utsläppsrätter är baserad på gemensamma, förhandsbestämda riktmärken som har tagits fram för olika produkter, till exempel råjärn eller tidningspapper. För mer information om riktmärken och beslut om gratis tilldelning, besök Naturvårdsverkets webbplats.

Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)

I den tredje handelsperioden är auktionering den huvudsakliga tilldelningsprincipen. År 2013 auktionerades 40 procent av det årliga utbudet på utsläppsrätter ut inom EU:s handelssystem. Ansvarig myndighet för auktionering av utsläppsrätter i Sverige är Riksgälden.