Sjöfartssektorn

Sjöfartssektorn fasas successivt in i EU:s utsläppshandelssystem från 2024. Från och med 2026 ska sektorn vara helt inkluderad i systemet.

Det nya reviderade handelsdirektivet, som antogs 2023, ska bidra till EU:s klimatmål för 2030 och 2050 genom att öka användningen av förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfarten. Inledningsvis omfattas större fartyg över 5000 bruttodräktighet för perioden 2024–2026.

Så mycket av utsläppen omfattas:

  • På resor mellan medlemsstater och inom hamnar i EU omfattas 100 procent av utsläppen.
  • På resor till hamnar som har ett avstånd på upp till 300 nautiska mil från en EU-hamn omfattas 100 procent av utsläppen.
  • På resor mellan en medlemsstat i EU och tredjeland omfattas 50 procent av utsläppen.

Aktörer som berörs av skyldigheterna

Den aktör som berörs av skyldigheterna inom EU ETS är rederier, som kan vara en av följande aktörer:

  • Fartygsägaren, som är den registrerade ägaren och kan vara en juridisk eller fysisk person
  • ISM-företag, som tagit över driften av fartyget i enlighet med bilaga I i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 336/2006 av den 15 februari 2006 om genomförande av Internationella säkerhetsorganisationskoden i gemenskapen och upphävande av rådets förordning (EG) nr 3051/95

De rederier som ska ha Sverige som administrerande myndighet är de som är registrerade i Sverige, samt de som antingen har den största uppskattade mängden hamnanlöp i Sverige eller påbörjade eller avslutade sin första resa som faller under EU ETS i Sverige. Europeiska kommissionen har publicerat en lista över rederier som ingår i EU ETS i slutet av januari 2024, och kommer att uppdatera denna vartannat år. Alla rederier som omfattas av EU ETS finns dock inte med på den ursprungliga listan och rederier kan behöva kontakta THETIS-MRV för att få hjälp eller attribueras till ett medlemsland.

Kontakta THETIS-MRV:s helpdesk (e-post)

Information för dig som sjöfartsoperatör

Från och med 2024 är rederier skyldiga att rapportera sina verifierade utsläpp till Naturvårdsverket. Övervakningsplanerna och utsläppsrapporterna lämnas in via THETIS-MRV. Rederier som är registrerade i Sverige eller har Sverige som administrerande medlemsland måste öppna sitt konto i den svenska delen av unionsregistret för att rapportera föregående års utsläpp samt få dessa verifierade av en kontrollör och överlämna utsläppsrätter för sitt fullgörande.

Sjöfartsoperatörer använder sig av samma typ av utsläppsrätter som andra sektorer inom EU ETS. Utsläppsrätterna går att köpa på auktioner på European Energy Exchange (EEX), eller mellan aktörer med konton i unionsregistret.

Sjöfartsoperatören som är rapporteringsskyldig inom EU ETS är också den som har MRV-skyldigheter i enlighet med MRV-förordningen (EU) 2023/957. Det kommer inte att ske någon fri tilldelning av utsläppsrätter inom sjöfartssektorn.

Tidslinje för infasningen av sjöfartssektorn

Efter att de rapporterade utsläppen verifierats av en kontrollör behöver även ett överlämnande av utsläppsrätter göras i unionsregistret. För rederier sker det första överlämnandet 2025 och ska motsvara utsläppen för år 2024. Under infasningsperioden höjs successivt mängden utsläppsrätter som sjöfartsoperatörer behöver överlämna, över ett antal år.

Tidslinje

2024: Öppnande av depåkonto för sjöfart i unionsregistret är möjligt från och med januari 2024. Endast utsläpp av koldioxid rapporteras. Fartyg á 5000 bruttodräktighet eller mer infattas.

2025: 40 procent av de sammanlagda rapporterade utsläppen från år 2024 måste överlämnas i unionsregistret.

2026: 70 procent av de sammanlagda rapporterade utsläppen från år 2025 måste överlämnas i unionsregistret. Utsläpp i form av metan (CH4) och dikväveoxid (N2O) ingår i EU ETS från och med januari 2026.

2027 och framåt: 100 procent av de sammanlagda rapporterade utsläppen från föregående år måste överlämnas i unionsregistret.