New Yorks satsningar på energi och en grön ekonomi lockar svenska företag
New Yorks byggnader står för merparten av stadens koldioxidutsläpp. Genom klimatlagar som Local Law 97 och stora investeringar i energiteknik har staden positionerat sig som en cleantechhub med goda affärsmöjligheter för svenska företag i Skyline-programmet.
Deltagare i Skyline 2025. Foto: Energimyndigheten
Energimyndighetens acceleratorprogram Skyline är utformat för att främja export och etablering av svenska innovativa energilösningar som kan dekarbonisera och energieffektivisera New Yorks byggnader.
Stadens fastighetsägare behöver snabbt anpassa sitt bestånd till de hårda lagkraven och nu växer programmet Skyline med nio nya bolag med produkter och lösningar som kan möta dessa behov.
Företagen erbjuds ett skräddarsytt accelerationsprogram där de bygger upp marknadsinsikter, inträdesstrategier och introduceras till Energimyndighetens och Skylines partnernätverk i New York, bestående av fastighetsbolag, investerare, projektutvecklare, teknikkonsulter och förvaltare.
– Vi imponeras gång på gång av nivån och ambitionen hos svenska climate tech bolag, som bryter ny mark inom framtidens innovativa energilösningar. Deras uppdrag och tekniklösningar är en naturlig matchning med New York, ett av de största och snabbast växande climate tech ekosystemen i världen, säger Anne-Sophie Mahle, direktör för internationella partnerskap på New York City Economic Development Corporation (NYCEDC).
Med över 1 200 riskkapitalbolag, 25 000 teknikdrivna startups, fler än 100 inkubatorer och initiativ som BATWorks och International Landing Pad Network, erbjuder New York en dynamisk plattform för svenska företag att etablera sig.
– På NYCEDC är vi stolta över att kunna hjälpa Skyline bolagen att få en flygande start vid deras kommande besök i New York, avslutar Anne-Sophie Mahle.
Climate Week NYC – New Yorks globala klimatvecka
Som del av programmet ingår också två delegationsresor till New York där företagen får möjlighet att presentera sitt erbjudande och knyta kontakt med myndigheter, branschaktörer och det lokala innovationsekosystemet. De nya Skyline bolagen genomför sin första resa i september, i samband med New Yorks stora klimatvecka Climate Week NYC.
– Climate Week är årets mest intensiva vecka i New York och samlar globala ledare från politik, näringsliv, tekniksektor och civilsamhälle för en veckas samtal om hur vi kan snabba på klimat- och energiomställningen. Det är en viktig arena för påverkan, nätverkande och kunskapsutbyte, säger Sofie Fjellgren, affärsutvecklare internationella marknader på Energimyndigheten.
Energimyndigheten kommer att arrangera aktiviteter för att visa upp svensk innovation och best practice inom energi- och klimatlösningar för den byggda miljön och hur dessa innovationer möter behoven, både i New York och globalt.
Partnerskap öppnar dörrar för etablering
För att skapa de bästa förutsättningarna och en plattform för företagen i deras etablering, har Energimyndigheten ingått partnerskap med den anrika Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York (SACCNY) och det New York baserade energikonsultbolaget Build Edison.
Energimyndigheten samarbetar även med New York City Economic Development Corporation (NYCEDC) som är stadens näringslivsorgan och tillika största fastighetsägare med 60 miljoner kvadratmeter under förvaltning.
NYCEDC driver stora stadsomvandlingsprojekt och inkubatorer i bland annat Brooklyn som sätter riktningen för den nya gröna ekonomi som nu växer fram i New York.
– Tillsammans med våra partners sätter vi Skyline bolagen i direktkontakt med de nyckelspelare som formar framtidens byggnader och energilandskap i New York. Trots kursändringar i det federala styret står New Yorks mål om minskade utsläpp från byggnader och energisektorn fast och efterfrågan på innovativa tekniklösningar är stor, säger Sofie Fjellgren, affärsutvecklare internationella marknader på Energimyndigheten.
Deltagande företag i Skyline 2025
Totalt nio företag har antagits till den nya programomgången av Skyline. Att delta i programmet är kostnadsfritt för företagen. Det som krävs av dem är engagemang och tid för att jobba med sin lansering på den amerikanska marknaden.