Sveriges beredskap på gasmarknaderna behöver stärkas

Tydligare funktionskrav, förbättrad reparationsberedskap och ökad inhemsk produktion av biogas. Det är några av förslagen för en stärkt försörjningstrygghet på gasmarknaderna som Energimyndigheten nu lägger fram till regeringen.

Energiförsörjningen är avgörande för Sveriges totalförsvarsförmåga. Det säkerhetspolitiska läge som nu råder i vårt närområde ställer ökade krav på robusthet i hela energisystemet. Även om gas endast utgör en liten del av den nationella totala energianvändningen, är beroendet stort inom vissa samhällsviktiga verksamheter. Dessutom skulle störningar i gastillgången kunna innebära att vi nationellt inte kan producera de produkter eller materiel som behövs i ett scenario av höjd beredskap eller krig.

– Kraftigt minskade gasleveranser, eller ett längre avbrott i framför allt det västsvenska gasnätet, kan få betydande negativa samhällskonsekvenser samt resultera i risker för Sveriges säkerhet. Med en stärkt förmåga inom gasförsörjningen bygger vi ett starkare totalförsvar så att vi kan stå emot både fredstida kriser och – i det yttersta fallet – även krig, säger Karl Björklund, chef på enheten för försörjningsberedskap drivmedel och gas. 

Energimyndigheten har tidigare under året lämnat en första delrapport inom uppdraget. Den beskriver de ansvar och roller som finns på gasmarknaderna idag, och framhöll bland annat att tydlighet i ansvarsfördelningen mellan staten och det privata näringslivet är en förutsättning för att över tid kunna stärka gasförsörjningen i Sverige. Nu rapporterar myndigheten den andra delen i uppdraget, med förslag på konkreta åtgärder för att stärka försörjningstryggheten.

Förslag på åtgärder för ökad robusthet i det svenska gasnätet

En förutsättning för att kunna genomföra flera av förslagen är att Sverige uppfyller kraven i EU:s infrastrukturnorm (N-1-kriteriet), som är ett sätt att mäta hur robust ett lands gassystem är. Sverige har, utifrån tidigare politiska överväganden bland annat kopplade till regelefterlevnad, förhandlat fram undantag från EU-förordningens krav. Vår gasinfrastruktur omfattas alltså inte av kriteriet idag – vilket begränsar våra nationella förutsättningar att upprätthålla en god gasberedskap. Energimyndigheten föreslår därför en avskaffning av undantaget. Myndigheten föreslår även:

  • Etablering av en flytande LNG-terminal som alternativ inmatningspunkt på det västsvenska gasnätet.
  • Införande av funktionskrav för gasleveranser.
  • Åtgärder för att stärka de långsiktiga förutsättningarna för marknaden att omhänderta potentialen för en utökad biogasproduktion.
  • Skärpta krav på reparationsberedskap och lagerhållning av kritiska komponenter.
  • Möjlighet till statlig finansiering för vissa beredskapsåtgärder.
  • Revidering av föreskrifter för att inkludera fler gasmarknader, inklusive Stockholms gasnät och LNG-marknaden.
  • Omdefiniering av vilka som klassas som skyddade kunder, med fokus på samhällsviktig verksamhet snarare än hushåll.

Utöver de ovan listade förslagen presenteras i rapporten också ett antal mindre omfattande åtgärder för att stärka försörjningstryggheten på gasmarknaderna.

Slutrapportering: Uppdrag översyn av försörjningstryggheten på gasmarknaderna (pdf)

Nyheter