Lättläst: Energiberedskap

Här finns information om energiberedskap på lättläst svenska.

Energiberedskap är att vara förberedd
när elen inte fungerar,
och om bränslet tar slut.

Om det blir kris eller krig
kan det bli långa elavbrott.
En kris kan till exempel vara
om ett kärnkraftverk går sönder
och att elen tar slut.
Då räcker inte elen till alla.

En kris kan också göra
att vi behöver spara på bränsle,
till exempel bensin och diesel.

Därför har Sverige bestämt
vilka som behöver el
och bränsle mest.
Det är Energimyndigheten
som gör en plan för vilka som
behöver el och bränsle mest.
Till exempel är det viktigt
att sjukhusen får el
och att ambulanser får bränsle.

Ett sätt är att ha reservkraft.
Det är el som kan användas
trots att det är elavbrott.
Men den elen räcker bara till vissa.

Alla som bor i Sverige
har ett ansvar att klara sig 
i sitt hem utan el.

Vi har tips på hur du kan
förbereda dig och ditt hem.

Om du får avbrott i elen

Myndigheten för civilt försvar
har lättläst information 
på sin webbplats. 

Lättläst svenska (mcf.se)