Lättläst: Om Energimyndigheten
Här hittar du information om Energimyndighetens arbete.
Energimyndigheten är en
statlig myndighet.
Vi arbetar för att Sverige
ska använda energi på ett
hållbart sätt.
Det betyder att vi ska
använda energi på ett
smart sätt.
Ett hållbart energisystem
är bra för klimatet.
En generaldirektör är vår chef.
Sveriges riksdag och regering
bestämmer hur vi ska arbeta.
Det här gör Energimyndigheten
Vi tar fram fakta och tips
om att använda energi
på ett bra sätt.
Vi delar ut pengar
till forskning och nya idéer.
Vi delar också ut pengar
till företag och projekt.
Företag och projekt måste ansöka
om att få pengar från oss.
Vi tar fram statistik om energi.
Vi testar produkter.