Lättläst: Skaffa solceller
Här finns information om att skaffa solceller.
Solceller gör om
solens strålar till el.
Solceller kan sitta på ditt hustak
eller stå på marken.
Elen som dina solceller skapar
kan du använda själv.
Du kan också sälja elen
som solcellerna skapat.
Vem kan skaffa solceller?
Personer som bor i hus
kan skaffa solceller.
Även föreningar och företag
kan skaffa solceller.
Tänk på det här
om du vill skaffa solceller
Det finns saker du måste tänka på
om du vill skaffa solceller
till ditt tak.
Taket måste se ut på ett visst sätt
och fungera som det ska.
Vad kostar det
att skaffa solceller?
Du behöver också ta reda på
vad det kostar och
hur många solceller du ska ha.
Grön teknik är ett avdrag
på skatten.
Avdraget betyder att du kan
betala mindre
när du skaffar solceller.
Kontakta Skatteverket om du
vill veta mer om Grön teknik.
Om du har frågor
om att skaffa solceller
Du kan fråga rådgivningen
om solceller är något för dig.
Det är gratis att fråga.