Stöd för bio-CCS genom omvänd auktion

Sverige har som mål att nå nettonollutsläpp 2045 och CCS kan vara en nyckelteknik för att uppnå målet. Det krävs dock stora investeringar för att realisera en fullskalig anläggning och statligt stöd är en viktig del för att påskynda implementeringen av bio-CCS.

Potentialen är stor 

Sverige har goda förutsättningar för bio-CCS och det finns flera industrier som satsar på området. Ambitionsnivån för stödsystemet utgår ifrån det mål som klimatpolitiska vägvalsutredningen föreslagit, att infånga och lagra två miljoner ton koldioxid per år till 2030.

Den realiserbara potentialen för bio-CCS i Sverige uppgår dock till minst 10 miljoner ton biogen koldioxid per år i ett 2045-perspektiv. Dessutom bedöms den tekniska potentialen vara dubbelt så stor som detta. 

Ett investerings- och driftstöd

Genom det statliga stödet för bio-CCS får aktörerna stöd för både investering och drift.

Stödet kommer att fördelas genom så kallad omvänd auktion där aktörerna lämnar bud på hur mycket koldioxid de kan avskilja och lagra och till vilken kostnad. Den eller de aktörer som kan leverera bio-ccs till lägst bud och uppfyller stödvillkoren, tilldelas stöd.

Energimyndigheten är auktionsförrättare och kan under perioden 2026-2046 fördela 36 miljarder kronor till de aktörer som vinnner de omvända auktionerna.

Statsstödsprövningen - i pre-notifieringsfas

Statsstödsprövningen av stödsystemet för bio-CCS har gått in i pre-notifieringsfas. Energimyndigheten stödjer Regeringskansliet i arbetet med statstödsprövningen och framtagandet av en förordning.

Utöver detta arbete håller Energimyndigheten även på att utreda och definiera förslag till villkor för stödet genom att arbeta fram de dokument som krävs för att kunna utlysa auktionen efter EU-kommissionens godkännande av stödsystemet.

+

Information till dig som avser delta i den omvända auktionen

Statsstödsprövningen av stödsystemet för bio-CCS är i så kallad pre-notifieringsfas. I detta arbete är EU-kommissionens Riktlinjer för statligt stöd till klimat, miljöskydd och energi 2022 [2022/C 80/01], förkortat som CEEAG, vägledande för att få stödsystemet för bio-CCS godkänt.

Energimyndigheten vill uppmärksamma potentiella stödmottagare att punkterna 29 och 31 (b) i CEEAG är av betydelse för de aktörer som avser delta i den omvända auktionen.

EU-kommissionen anser (punkt 29) att stödet inte har någon stimulanseffekt för stödmottagaren om arbetet med projektet eller verksamheten har börjat innan stödmottagaren lämnat in sin skriftliga ansökan till Energimyndigheten (se rubriken fotnot nedanför).

Om stödmottagaren börjar genomföra sitt bio-CCS-projekt – på så sätt att det anses utgöra ”arbetets början” – innan denne ansöker om stöd kommer eventuellt stöd som beviljas för det projektet i princip att anses vara olagligt.

Detta innebär att Energimyndigheten inte kan betala ut stödet till stödmottagaren. Ett stöd kan dock anses ha stimulanseffekt även om arbetet med projektet påbörjats innan en ansökan om stöd lämnats in om förutsättningarna i punkt 31(b) är uppfyllda. Avsikten att införa stödsystemet för bio-CCS har offentliggjorts av regeringen på dess hemsida.

Vid frågor går det bra att maila cc...@energimyndigheten.se

Fotnot

Ett projekt eller verksamhet anses ha påbörjats (benämnt ”arbetets början”) när det första fasta åtagandet (t.ex. att beställa utrustning eller påbörja byggarbetet) som gör en investering oåterkallelig har inletts.

Markinköp och förberedande arbete såsom erhållande av tillstånd och utförande av genomförbarhetsstudier betraktas inte som arbetets början.

Beträffande uppköp innebär arbetets början den tidpunkt då tillgångar med direkt anknytning till det förvärvade företaget förvärvas. För närmare tolkning av begreppet, se EU-domstolens avgöranden i mål C-349/17 Eesti Pagar AS, punkterna 55-82 och mål C-11/22 Est Wind Power OU.