Projekt inom Energipilot Gotland

Under 2021 genomfördes tre utlysningar för att hitta projekt som på olika sätt kan lösa Gotlands utmaningar inom hållbara transporter och ett robust elsystem. Tio spännande projekt har valts ut, och de är en del av regeringens arbete med att göra Gotland till en pilot för omställningen till ett hållbart energisystem.

Projekten ligger på olika sätt i frontlinjen för utvecklingen inom sina respektive områden. Lösningarna kommer inte bara vara spännande för Gotland – de ska även vara tillämpbara för andra delar av Sverige och världen.

Här nedan finns en sammanställning över vilka projekt som fått stöd. Framöver kommer du även kunna ta del av vilka resultat som växer fram inom varje projekt.

Kontakta oss om du vill veta mer om projekten

Vill du komma i kontakt med någon av projekten så är det bara att du hör av dig till oss, kontaktinformation finns nederst på sidan. Du kan också kontakta Energicentrum Gotland som är den lokala noden för Gotlands energiomställning så berättar de mer om allt spännande som händer på ön.

Energicentrum Gotland

 

Elektrifiering av tunga lastbilar genom smart samverkan i energisystemet

Utförare: Roma Grus

Genom att stötta Roma Grus arbete inom elektrifiering av tunga transporter kan Energimyndigheten bidra till att tunga transporter på Gotland kan utföras med upp till 75 procent lägre energianvändning. Samtidigt bidrar vi till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.

Projektet bedöms kunna resultera i praktiskt användbara resultat som är uppskalningsbara och generellt tillämpbara för transportbranschen på Gotland och övriga Sverige.

Kombinerad solparkering med lagring via tryckluft

Utförare: Universal kraft

Genom att stötta Universal Krafts arbete med att validera och undersöka ett koncept där en modulär takkonstruktion för solpaneler kombineras med en patenterad teknik för lagring av energi via tryckluft, kan Energimyndigheten bidra till att förnybar el kan tillföras Gotland upp till en beräknad potential om 28 MWh.

Projektet bidrar samtidigt till Sveriges energi- och klimatmål om 100 procent förnybar elproduktion år 2040 samt till målet om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. 
 

AUSTERLAND SKAGS - ny teknik och lokal samverkan för smart energiomställning

Utförare: Nygarn Utveckling

Genom att stötta Nygarn Utvecklings arbete med att undersöka förutsättningarna för att minska koldioxidutsläppen inom lantbruk, godstransporter och lokalbefolkningens resande, kan Energimyndigheten bidra till minskade koldioxidutsläpp upp till en uppskattad total potential på cirka 110 ton. Arbetet sker inom ramen för ett lokalt solenergidrivet energisystem på Gotland.

Projektet bidrar samtidigt till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010, inga nettoutsläpp av växthusgaser år 2045 och 100 procent förnybar elproduktion år 2040. 
 

Vätgas som energilager, infrastruktur drivmedel för elfordon och vätgasfordon

Utförare: Hydrogenfarm

Genom att stötta retagets Hydrogenfarm AB arbete med att projektera och bygga en demonstrationsanläggning för vätgas. Anläggningen kan användas för att tanka såväl elfordon som elektrifierade arbetsmaskiner och driver därmed på elektrifieringen av transportsektorn.

Förutom att bidra till att lösa transportutmaningar så bidrar projektet också till försörjningstrygghet på Gotland genom att skapa en typ av decentraliserade reservkraftsanläggningar. Projektet bidrar samtidigt till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010, inga nettoutsläpp av växthusgaser år 2045 och 100 procent förnybar elproduktion år 2040. 
 

Trådlös elväg och laddstation för lastbil och självkörande fordon

Utförare: Elektreon

Genom att stötta företagets Electreon AB arbete med att bygga och testa högre trådlös effektöverföring till lastbilar kan Energimyndigheten bidra till en snabbare övergång till miljövänliga transporter på Gotland. Effektöverföringen kan ske både dynamisk, på vägen och stillastående.

Om elvägar byggs ut på hela nationella vägnätet (Europavägar och riksvägar) beräknas koldioxidutsläppen minska med 40 procent för lätta fordon och 70 procent för tunga fordon. Därmed bidrar projektet till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010 

Energisystem för delelektrifiering av Gotlandsfärjan

Utförare: Gotland Tech Development AB

Energimyndigheten stöttar företaget Gotland Tech Development AB arbete med att ta fram underlag för delelektrifiering av Gotlandsfärja med lokalproducerad fossilfri el.

Projektet bidrar till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010, inga nettoutsläpp av växthusgaser år 2045 och 100 procent förnybar elproduktion år 2040. 
 

Från frityrolja till biogas – Ett cirkulärt system på Gotland för lärdom i hela landet

Utförare: Tillväxt Gotland

Energimyndigheten stöttar företaget Tillväxt Gotlands projekt att testa en affärsmodell för insamling av mat- och frityrolja från restauranger. Syftet med insamlingen är att producera mer biogas, och därmed kan vi få fler biogasfordon samtidigt som problem med fett i VA-systemet kan minska.

Projektet räknar med ökad produktion av biogas på ca 35 000–40 000 m3 vilket bidrar till såväl målet om inga nettoutsläpp av växthusgaser 2045 som målet att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. 

Effekthantering med smarta elmätare

Utförare: Electro Test Sweden AB

Genom att stötta Electro Test Sweden AB:s arbete med att flytta effekt hos elkunder och därmed frigöra utrymme i elnätet för ett större antal elfordon, så bidrar Energimyndigheten till målet att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört 2010.

För varje mil som körs med en elbil laddad med förnybar, lokalt producerad elenergi från Gotland jämfört med en fossilbil med importerat bränsle, sker en minskning av energibehovet med cirka 70procent och koldioxidutsläpp med 95 procent. Projektet minskar också behovet av större investeringar i elnäten och därmed ett mer robust energisystem på Gotland. 

Mobility BPI

Utförare: Nudgd AB

Genom att stötta företaget Nudgd AB:s arbete med testa en modell för beteendeförändring och hållbara resvanor kan Energimyndigheten bidra till att minska bilåkandet från projektets 600 testresenärerna med 10 procent.

Det i sin tur bidrar till Sveriges energi- och klimatmål om minskade utsläpp från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.

Projektet kommer jobba med skräddarsydda så kallade "nudgar” för att få fler att testa cykel, gång och kollektivtrafik genom mobilitetstjänsterna Resvana och CommuteSaver. 

Energibalansering med distribuerade energi- och effektlager predikterade med AI

Utförare: Smartergy AB