Nya e-tjänster lanseras den 12 oktober

Den 12 oktober lanserar vi en ny portal för Energimyndighetens e-tjänster som används för att söka stöd och rapportera in uppgifter till myndigheten. Först ut att använda portalen är de företag som ska rapportera inom Energikartläggning i stora företag samt inom Hållbara bränslen.

Den nya portalen ska på sikt inrymma samtliga e-tjänster som Energimyndigheten har idag. Utöver Energikartläggning i stora företag och Hållbara bränslen så kommer även E-kanalen och Elcertifikatssystemet att flyttas till den nya e-tjänsteportalen, men det kommer att ske stegvis framöver. Tillsvidare ligger de kvar i samma system som tidigare. Mer information kommer när det är dags att flytta de systemen till den nya lösningen.

Bättre överblick för användaren och inloggning med e-legitimation

Den nya portalen gör det lättare än tidigare för alla som använder våra e-tjänster att få en överblick över sina ärenden. Genom att logga in med e-legitimation kan du följa utvecklingen i dina ärenden direkt på webben. Du ser vilken status ärendet har och hur långt i processen det har kommit, och du kan läsa vad handläggarna har skrivit i ärendet.

För att kunna logga in på den nya e-tjänsteportalen krävs e-legitimation. Om du inte redan har e-legitimation kan du redan nu förbereda dig genom att beställa det via din bank.

Frågor och teknisk support

Till din hjälp kommer du att kunna ta del av en handbok för Energimyndighetens e-tjänster som beskriver hur du kan använda e-tjänsten. Den finns under Hjälp i E-tjänsteportalen från och med den 12 oktober.

Teknisk support för våra e-tjänster går att nå mellan kl.08.00-12.00 på 016-544 22 11.

De olika e-tjänsterna nås via startsidan på Energimyndighetens webbplats under E-tjänster.