Dags att byta däck?

Vinterväglaget har börjat dra in över Sverige och från och med den 1 december är det krav på vinterdäck. För den som planerar att köpa nya däck kan det vara värt att se över energimärkningen. Ett grönt däck tillsammans med sparsam körning kan nämligen spara upp till 1 700 kronor per år i minskad bränsleanvändning.

Det är ännu en tid kvar tills kravet om vinterdäck träder i kraft men runt om i landet, och särskilt i de norra delarna, har halkan redan gjort sig påmind. Den som ska köpa nya vinterdäck har mycket att vinna på att välja energieffektiva däck.

Energimyndighetens beräkningar visar att energieffektiva däck, tillsammans med en sparsam körning, kan spara runt 1 700 kronor per bil och år. För en dieselbil ligger summa runt 1 300 kronor per år.

– Det många kanske inte vet är att 20 % av bilens förbrukning av bränsle kommer just från däcken. Det beror både på däckets friktion mot vägbanan och däcket egna inre friktion, berättar Anders Hallberg på Energimyndigheten.

Sedan 2012 är det lag på energimärkning av däck. Dubbdäck omfattas däremot inte av lagen. Vilket däck som ger lägst bränsleanvändning och klimatpåverkan framgår av energimärkningsetiketten. Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G där varje steg i märkningen motsvarar cirka 1 deciliter besparing på 10 mil.

Märkningen visar förutom energieffektivitet även mått på väggrepp vid vått väglag och buller. Det är viktig att komma ihåg att däckegenskaper på snö och is inte framgår av etiketten och att konsumenten istället bör inhämta med den informationen på annat håll. Information om vinterdäck och dubbdäck finns på Trafikverkets hemsida.

Energimyndigheten kontrollerar energimärkningen

Energimärkningen är obligatorisk och gäller i hela EU. Det är återförsäljaren eller distributören som ansvarar för att alla däck som finns till försäljning är uppmärkta.

Energimyndigheten ansvarar för marknadskontroll av energimärkningen och kontrollerar så att energimärkningen finns synlig hos återförsäljaren och att den stämmer överens med det faktiska däcket.

– Konsumenten ska veta att energimärkningen är att lita på när det är dags att köpa nya däck, säger Marie Blom på Energimyndigheten.

Marknadskontroll av däck ingår som en del i ett EU-projekt kallat MSTYR 15. I projektet ska Energimyndigheten under 2017 kontrollera sammanlagt 1 070 nya personbildsäck där 150 är däck som säljs över internet.

100 däck ska granskas lite extra för att se så att tillverkaren också har de dokument som visar däckens prestanda. Ett tiotal slumpvist valda däck ska dessutom skickas till ett laboratorium för att säkerställa att rullmotstånd och väggrepp motsvarar det som är angivet på etiketterna.

Kontrollerna är nu nästan slutförda och resultaten kommer att presenteras i slutet av året.