Frukostseminarium om krav på energimärkning i reklam och på internet

Det ska vara lätt för ditt företag att göra rätt vad gäller energimärkning i reklam och på internet. Just därför bjuder vi in till ett frukostseminarium med information om vad som gäller. Frukostseminariet rekommenderas till dig som är tillverkare eller återförsäljare av produkter som förekommer i visuella annonser, tekniskt reklammaterial eller på internet.

Den 1 augusti 2017 skärptes kravet om energimärkning i reklam. Kravet om energimärkning i webbutiker har funnits sedan 1 januari 2015. Under hösten 2018 kommer Energimyndigheten att börja en omfattande marknadskontroll av reklam och webbplatser för att säkerställa att aktörer lever upp till lagstiftningen.

- I de granskningar som vi gjort hittills har många avvikelser hittats. Därför gör vi nu flera informationsinsatser för att säkerställa en bättre efterlevnad under höstens marknadskontroll, berättar Carmen Butler på Energimyndigheten.

Den 29 maj håller Energimyndigheten ett frukostseminarium om de krav som gäller. Syftet är att informera tillverkare och återförsäljare om vanligt återkommande avvikelser i energimärkning i reklam och på internet, och hur man kan undvika dem.

Plats: Energimyndigheten, Rosenlundsgatan 9, Stockholm eller via länk.
Datum: 29 maj, 2018
Tid: 08.00-09.30

Anmälan

Läs mer och anmäl dig här.

Program

08:00 Registrering och frukost

08:30 Föredrag

  • Kort introduktion till ekodesign och energimärkning
  • Marknadskontroll – vad, varför och hur?
  • Det nya ramverket för energimärkning
  • Energimärkning på internet
  • Exempel på avvikelser och hur man kan undvika dem
  • Hur anmäler man en bristfällig reklam eller webbsida?

09:30 Avslutning

Mer information

Läs mer om energimärkning på internet här.