Vi söker företag med affärsintresse på tyska marknaden

Energimyndigheten söker företag som är intresserade av affärsmöjligheter på den tyska marknaden. Programmet Swedish-German Cleantech Platform har öppnat för ansökningar, sista ansökningsdag är 15 maj.

Har du en produkt, lösning eller tjänst inom grön energi? Oavsett teknik eller användningsområde så är du välkommen med ansökan till programmet som riktar sig till den tyska marknaden.

Swedish-German Cleantech Platform är ett program som vänder sig till små och medelstora företag med energiinnovationer som kan bidra till ett 100 procent fossilfritt samhälle, samt stöder FN:s hållbara utvecklingsmål.

Programmet fokuserar på förnybar energi och bränslen, smarta elnät, energilagring, fossilfria transporter och värme, smarta byggnader och städer.

Webbinarium

Den 22 april anordnas ett webbinarium för företag som är intresserade av att söka till programmet. På seminariet kommer bland annat Tysk-Svenska handelskammaren och Germany Trade and Invest att berätta om affärsmöjligheter i Tyskland.

Förutom nämnda specifikationer finns följande kriterier för framtida deltagare:

  • Mognad för internationalisering
  • Personella och finansiella resurser
  • Prioritering av den tyska marknaden
  • Marknadspotential i Tyskland

Urval av deltagande företag sker tidigast den 15 juni 2021. Deltagande i programmet är kostnadsfritt. Deltagare bekostar själva boende och resa vid eventuella utlandsresor.

Om programmet Swedish-German Cleantech Platform

Programmet avser att ge de deltagande företagen en djup kännedom om marknaden kopplat till Tysklands Energiewende och affärsmöjligheter i samband med det. Företagen matchas med tyska partners och kunder, samt ges möjlighet att nätverka med relevanta aktörer inom ekosystemet.

I programmet ingår två delegationsresor till Tyskland, inklusive ett seminarium med en bredare publik från innovationsekosystemet*, presentationer för potentiella kunder samt individuella presentationer för utvalda företag.  

Deltagande på lämplig fackmässa rekommenderas som del av programmet. Utöver detta får varje företag individuell coachning och presentationsträning.

Inplanerande aktiviteter

  • Intern kick-off: programpresentation, marknadsinblick, interkulturell coaching, presentationsträning, företagspresentationer: augusti 2021

  • Individuella kick-off möten: definiera potentiella partner och kunder, marknadsinträdes strategi, förberedelser av informationsmaterial: augusti/september 2021

  • Webbinarium: introduktion till Bayern: oktober 2021

  • Delegationsresa till Bayern inklusive pitch-möten: oktober 2021

  • Webbinarium: introduktion till Nord-Rhein Westfalen: januari 2022

  • Delegationsresa till Nord-Rhein Westfalen inklusive presentationsmöten: februari 2022

  • Avslutning workshop: mars 2022 

 

* Exempelvis främjande organisationer, acceleratorer, kluster, större bolag, energikonsulter, offentliga aktörer.