Balans mellan fritid och arbetsliv
Som anställd på Energimyndigheten omfattas du av de förmånliga villkor som gäller för alla statsanställda gällande semester, föräldraledighet och pension. För oss är det också viktigt att du hittar en bra balans mellan fritid och arbetsliv.
Våra villkor
Flexibilitet, digitalt arbete och ett modernt kontor. Det är några av de förmåner vi erbjuder våra medarbetare på Energimyndigheten. Vi jobbar i en aktivitetsbaserad arbetsmiljö där du väljer vilken miljö som passar dig. Vi använder samtidigt moderna verktyg och digitala lösningar som bidrar till att det är enkelt arbeta på distans.
Distansarbete
Det är en självklarhet för oss att det finns möjlighet att arbeta på distans och mobilt. Våra arbetsverktyg erbjuder möjlighet att genomföra såväl möten som annat arbete på annan plats än kontoret eller ens på en kontorsstol.
Flexibel arbetstid
På Energimyndigheten har vi flextid. Våra arbetstider är inom vissa ramar flexibla så att du ska kunna planera och styra din arbetstid så att du får ihop livspusslet. På Energimyndigheten är klämdagar lediga dagar och dag före röd dag är halvdag. Infaller nationaldagen på en lördag eller söndag kompenseras du med ledighet en vardag.
Friskvård
Du har rätt till två friskvårdstimmar per vecka. Friskvårdstimmarna kan användas både till fysisk träning eller en stund för återhämtning och reflektion. Utöver det så har vi ett friskvårdsbidrag på 3 500 kronor per år.
På vårt kontor i Eskilstuna finns ett motionsrum med omklädningsrum, duschar och bastu som du får använda när du vill. Här finns bland annat pingisbord, motionscykel, fria vikter, yogamattor och stakmaskin.
Du har också möjlighet att kostnadsfritt simma en gång i veckan, få massage på jobbet och vi har samarbete med ett antal gymkedjor som erbjuder förmånliga priser.
För att hålla energinivån uppe bjuder vi på frukt och gott kaffe. Föredrar du cappuccino, espresso eller te så finns givetvis det.
Förmånscykel
Som medarbetare har du möjlighet att hyra en cykel genom bruttolöneavdrag. Du hyr en cykel under 36 månader genom månatligt bruttolöneavdrag och när hyrperioden är slut lämnar du antingen tillbaka cykeln eller köper ut den till rådande marknadsvärde.
Många semesterdagar
Alla anställda i Sverige har rätt till fem veckors semester. Som statligt anställd har du fler semesterdagar - din ålder avgör hur många semesterdagar du har. Har du till exempel fyllt 30 år har du 31 semesterdagar, om du fyllt 40 har du 35 dagar. Du har också rätt till betald semester redan första året du är anställd.
Bra villkor för föräldrar
Om du är föräldraledig får du självklart ersättning från Försäkringskassan. För att underlätta din föräldraledighet betalar vi även en kompletterande ersättning så att du får 90 procent av din lön under större delen av ledigheten. Alla föräldrar på arbetsmarknaden har rätt till förkortad arbetstid till dess att barnet fyllt 8 år eller avslutat sitt första skolår. När barnet fyllt 8 år har du hos oss som statlig arbetsgivare möjlighet att ansöka om deltid till och med utgången av det skolår barnet fyller 12 år.
Avtalspension
Som statligt anställd får du en avtalspension som består av flera delar. Den kompletterar den allmänna pensionen som alla har rätt till. Du har rätt att själv välja hur en del av avtalspensionen ska förvaltas.
Egna val
- Möjlighet att omvandla lön till ökat antal semesterdagar (helår).
- Möjlighet att omvandla lön för extra avsättning till den kompletterande ålderspensionen.
- Möjlighet att avstå semesterdagar för extra avsättning till den kompletterande ålderspensionen.
- Möjlighet att till ökad lön genom att minska antalet semesterdagar (helår).
- Möjlighet att avstå sparade semesterdagar för en engångsinsättning till den kompletterande ålderspensionen.