Lampor
Så här kan du spara el
- Släck alltid lamporna när du lämnar ett rum.
- LED-lampor sparar el och räcker längre.
- Ta hjälp av energimärkningen när du köper lampor.
- Rikta ljuset där det behövs, när du läser en bok.
Tips
- Starka lampor kan ge för mycket ljus som känns obehagligt för ögonen och bländar.
- Med en dimmer kan du öka eller minska mängden ljus från lampan.
- Alla dimrar fungerar inte med alla lampor.
- Lämna lampan till miljöstation när den slocknat.
Timer och sensorer
- Du kan använda timer som släcker eller tänder dina lampor på ett visst klockslag som du ställer in på timern.
- Du kan köpa sensorer som tänder lampan vid ytterdörren när du kommer hem.