Underlag till slutligt handlingsprogram enligt AFIR
Energimyndigheten har lämnat underlag till det slutliga handlingsprogrammet enligt EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR).
Energimyndigheten har i uppdrag från regeringen att bistå med underlag och bedömningar så att Sverige kan uppfylla de skyldigheter som följer av EU-förordning 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR).
Underlaget omfattar utvecklingen av fordons- och fartygsflottan, nuläge och planer för infrastruktur för alternativa drivmedel samt bedömning om hur Sverige ligger till jämfört med de krav som ställs enligt AFIR. Dessutom beskrivs åtgärder för att främja utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel.
Rapporteringen är uppdelad i en del som rör vägtransporter, luftfart och järnväg och en del som rör sjöfart.
Underlag till handlingsprogram enligt artikel 14 i AFIR - vägtransporter, luftfart och järnväg (pdf)
Underlag till handlingsprogram enligt artikel 14 i AFIR - sjöfart och hamn (pdf)
De viktigaste resultaten i underlagen:
- Sverige bedöms ligga bra till när det gäller laddinfrastruktur för lätta fordon, även om vissa, kortare sträckor saknar täckning enligt de krav som AFIR ställer.
- Vad gäller laddinfrastruktur för tunga fordon bedöms Sverige uppfylla kraven de närmsta åren men kravet till 2030 är utmanande och kräver betydande ytterligare utbyggnad.
- För tankinfrastruktur för vätgas ser kravet enligt AFIR ut att mötas till 2030 enligt de planer som finns.
- De senaste åren har användning av flytande metan, antalet tankstationer samt tunga lastbilar som drivs med flytande metan ökat markant, även om det varit från låga nivåer.
- Utbyggnaden av landströmsförsörjning i kusthamnar har påbörjats och fler initiativ är planerade. För att uppfylla kraven till 2030 krävs dock ytterligare insatser från flera aktörer. Det finns osäkerheter i denna bedömning då det saknas samlade data för att kunna följa upp kraven.
Ett internt arbete pågår hos Energimyndigheten för att ta fram förslag hur den data som behövs för att följa upp kraven i AFIR ska kunna tas fram på ett effektivt sätt.
Senast den 31 december 2025 ska regeringen skicka den slutliga versionen av det nationella handlingsprogrammet till EU-kommissionen.
Om AFIR
Förordningen om infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR) innehåller bindande krav på EU:s medlemsstater att säkerställa en utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel som är tillgänglig för allmänheten i hela EU.
I förordningen ställs krav på omfattning, kapacitet och geografisk lokalisering vid olika angivna tidpunkter för laddinfrastruktur för tunga och lätta fordon samt tankinfrastruktur för vätgas. Det finns ett kapacitetsbaserat krav som är kopplat till storleken på flottan av laddbara fordon och omfattar enbart lätta fordon.
Det finns även krav på infrastruktur för flytande metan för tunga vägfordon och i hamn. Vidare finns krav för landströmsförsörjning av fartyg och för strömförsörjning av stillastående luftfartyg.
AFIR innehåller också bestämmelser om exempelvis betalningslösningar för laddning och tankning, information till konsumenter samt standarder för laddningsstationers och tankningsstationer utformning. Det ställs också krav på att medlemsstater ska ta fram nationella handlingsprogram som beskriver hur målen ska nås och lägesrapporter för utvecklingen.
Förordning 2023/1804 (europa.eu)