Resultat
-
Hållbar och energieffektiv anläggning är målet för MotorHalland12 oktober 2018Resultat
Nytt och hållbart, så tänker MotorHalland när tre anläggningar för bilförsäljning ska bli en. Därför ville företaget se hur de bäst bygger sin nya anläggning så energieffektivt som möjligt. Resultatet visade att energianvändningen kan minska hela 78 procent i den nya anläggningen jämfört med de tre gamla.
-
Med rätt körsätt ska busschaufförer spara energi01 mars 2018Resultat
Bussbolaget KE´S Bussar har kartlagt sin energianvändning, och för att minska den ligger mycket av ansvaret hos busschauffören och dennes körsätt. Även små förändringar kan ge stor effekt, när 90 busschaufförer har bränsleanvändning i tanken. Totalt beräknas de minska energianvändningen med 1 416 megawattimmar per år, cirka 11 procent av företagets energianvändning.
-
Grönt bränsle i äppelfabriken09 oktober 2015Resultat
Tack vare en energikartläggning kunde Kiviks musteri äntligen ersätta oljepannan med en pelletspanna. Nu kommer 90 procent av bränslet till musteriet från träpellets och målet är att man ska använda pellets gjort på avfall från spannmålsodling. Investeringen på nära 9 miljoner kronor kommer att betala av sig på 2,5 år.
-
Framtidsscenarier hjälper värmländska kommuner att planera klimatsmart22 november 2018Resultat
Framtiden är osäker och ingen vet vad vi egentligen har att vänta av klimatförändringarna och arbetet med att hejda dem. Länsstyrelsen Värmland har tagit fram fyra scenarier över möjliga framtider för regionen. Med hjälp av scenarierna ska kommunerna bättre kunna integrera energi- och klimataspekter i sina översiktsplaner.
-
Från bil till elcykel i Tyresö kommun12 november 2018Resultat
Vad motiverar människor till att ta bilen till jobbet varje dag? Är inte folk trötta på att fastna i bilköer till och från jobbet? Tyresö kommun ställde sig frågan vad det är för motiv och drivkrafter som påverkar människors val av färdmedel. Och om de skiljer sig åt beroende på var man bor eller inte. I ett försök att uppmuntra sina invånare att börja cykla mer genomfördes också en elcykelkampanj som ledde till att fler människor började cykla i sin vardag.
-
Samhällsekonomiska nyttor med samordnad varudistribution05 november 2018Resultat
När Södertörnkommunerna i Stockholm började införa samordnad varudistribution ville Länsstyrelsen göra en ordentlig utvärdering av de samhällsekonomiska nyttorna av samordningen. Tillsammans med IVL, Södertörnskommunerna och Widrikssons åkeri har de nu gjort en grundlig analys av läget.
-
Länsstyrelsen Skåne fortsätter sprida arbetssätt för samordnad varutransport12 oktober 2018Resultat
År 2013 startade kommunerna Simrishamn, Tomelilla och Ystad en gemensam distributionscentral som framgångsrikt har bidragit till effektivare godstransporter och koldioxidutsläpp. Nu har länsstyrelsen i Skåne drivit ett projekt för att sprida arbetet med samordnade varutransporter vidare till fler kommuner i Skåne.
-
Verktyg visar var bostäder kan byggas för minskade transporter08 mars 2018Resultat
Om det byggs ett nytt bostadsområde, hur kommer de boende resa till jobbet, skolan och fritidsaktiviteter? Hur stor klimatpåverkan innebär resorna? Ja det är viktiga frågor att ställa sig när kommuner bygger nya bostäder. Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) har i samarbete med Svenska miljöinstitutet (IVL) tagit fram ett verktyg som mäter energianvändning och koldioxidutsläpp från personresor baserat på var bostäder byggs.
-
Uppsala på god väg mot mer hållbart resande02 september 2015Resultat
Gamla vanor behöver inte vara svåra att bryta. I projektet "Spjutspetsar Mobility Management Uppsala" har 15 företag och organisationer undersökt sina medarbetares resvanor och samarbetat för att få fler att resa hållbart. Resultatet visar att man med relativt små medel kan få fler att ställa bilen och resa klimatsmart i tjänsten.
-
Bilpool i Haninge kommun gav oväntade synergier01 oktober 2018Resultat
Haninge kommun genomgår just nu en förvandling från förort till regional stadskärna i södra Stockholm. Den stora bostadsbristen som råder i hela Stockholmsregionen gör att parkeringsytor blir allt mer intressanta för bostads- och verksamhetsändamål. Samtidigt är många beroende av bil i vardagen och kommunen ville via ett projekt säkerställa att tillgängligheten inte försämrades, även om antalet parkeringsplatser minskade.