Stöd för bio-CCS genom omvänd auktion

Energimyndigheten ger stöd till företag som vill bidra till negativa utsläpp genom bio-CCS – en viktig del i Sveriges klimatarbete.

Sverige har goda förutsättningar för bio-CCS, med en uppskattad potential på minst 10 miljoner ton biogen koldioxid per år till 2045. För att främja tekniken genomför Energimyndigheten utlysningar där företag kan söka stöd via omvänd auktion. Totalt kan 36 miljarder kronor fördelas mellan 2026 och 2046.

Stöd genom omvänd auktion

Stödet ges till det eller de företag som begär lägst ersättning per ton avskild och lagrad biogen koldioxid (kr/ton) och som uppfyller övriga krav i utlysningen. Den första utlysningen genomfördes 2024, och fler planeras. Nästa utlysning är planerad till hösten 2025, men tidplanen kan komma att ändras.

Mer om arbetet

+

Inför kommande utlysning

Energimyndigheten har lämnat förslag på förlängd tidsgräns för när lagring ska påbörjas. Förslaget innebär att en förordningsändring krävs, vilken då ska beslutas av Regeringen. Myndigheten har även lämnat inspel till budgetpropositionen för att säkerställa att hela stödbeloppet kan användas. Samtidigt har EU-kommissionens godkännande av stödsystemet överklagats. Stödet är dock fortsatt giltigt och grundläggande villkor gäller.

EU-kommissionens godkännande av stöd för bio-CCS genom omvänd auktion

Information om överklagandet (eur-lex.europa.eu)

+

Vem kan söka stöd?

Stödet riktar sig till företag med verksamhet i Sverige som kan bidra till negativa utsläpp av koldioxid genom bio-CCS. Företaget ska kunna avskilja och lagra minst 50 000 ton biogen koldioxid per år.

+

Möjlighet att påbörja projekt i förväg

Om ett projekt behöver påbörjas innan ansökan lämnas in, ska Energimyndigheten underrättas i förväg enligt EU:s riktlinjer (CEEAG punkt 31b). Aviseringen får inte föregås av oåterkalleliga beslut och ska ha inkommit tidigast 22 maj 2024. Avisering skickas till: ccs@energimyndigheten.se

+

När räknas ett projekt som påbörjat?

Ett projekt eller verksamhet anses ha påbörjats när det första fasta åtagandet (t.ex. att beställa utrustning eller påbörja byggarbetet) som gör en investering oåterkallelig har inletts. Projektet bedöms därför ha startat från det datum då det första oåterkalleliga beslutet tas.

Markinköp och förberedande arbete såsom erhållande av tillstånd och utförande av genomförbarhetsstudier betraktas inte som arbetets början.

Beträffande uppköp innebär arbetets början den tidpunkt då tillgångar med direkt anknytning till det förvärvade företaget förvärvas. För närmare tolkning av begreppet, se EU-domstolens avgöranden i mål C-349/17 Eesti Pagar AS, punkterna 55-82 och mål C-11/22 Est Wind Power OU.

Vill du läsa mer om hur detta tolkas i EU-rätten? Se dessa domar från EU-domstolen:

  • Mål C-349/17 – Eesti Pagar AS, punkterna 55–82.
  • Mål C-11/22 – Est Wind Power OU.

Mer i EU:s riktlinjer (europa.eu)

+

Uppföljning av erfarenheter från den första omvända auktionen

Den 25 april 2025 höll Energimyndigheten en digital hearing om bio-CCS. Syftet var att dela erfarenheter från den första omvända auktionen och samla in synpunkter inför nästa utlysning, enlighet EU-kommissionens krav.

Under hearingen presenterades en intervjustudie där aktörer delade sina erfarenheter. Studien, som genomförts inom ett forskningsprojekt finansierat av Industriklivet och en masteruppsats, visade att de flesta är positiva till stödsystemet med omvänd auktion. Samtidigt anses tre år till första lagring vara en för kort tidsram.