Projektinformation
Projekttitel:
Återvinning av blandade katodmaterial
Projekttitel (eng):
Recycling of blended cathode materials
Koordinator:
Kungliga Tekniska Högskolan
Diarienummer:
2024-206059
Projektnummer:
P2024-02811
Projektstart:
2024-12-02
Projektslut:
2028-02-29
Budget:
| År | Beviljat |
|---|---|
| 2024 | 944 250 kr |
| 2025 | 0 kr |
| 2026 | 1 790 750 kr |
| 2027 | 1 980 000 kr |
| 2028 | 115 000 kr |
| Total: | 4 830 000 kr |
Program:
Hållbar batterivärdekedja
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
NMC-batterier, som innehåller litium, nickel, mangan och kobolt, är för närvarande den dominerande katodkemin för fordonsbatterier i Sverige. LFP-batterier, som använder litiumjärnfosfat som katodmaterial, blir dock allt populärare då tillverkare vill minska sitt beroende av kritiska material. Litiumjonceller baserade på LFP-katoder ger dock mycket lägre energitäthet jämfört med de baserade på NMC-katoder. För att optimera både energitätheten och kostnaden har blandning av katodmaterial blivit en gångbar metod.
Övergången till LFP-batterier innebär en utmaning för batteriåtervinnare, eftersom järn och fosfat är mindre värda än nickel och kobolt. Dock finns det fortfarande ett värde i batterierna samt krav på återvinning och hållbarhet i EU:s nya batteriförordning. Återvinnare har investerat i infrastruktur för återvinning av NMC-baserade batterier. Detta projekt undersöker potential och utmaningar för återvinning av blandningar av NMC- och LFP- katodmaterial.
Energimyndighetens andel:
97 %