
Öppna sjöfartsoperatörskonto
Här får du veta hur du ansöker om att öppna ett sjöfartsoperatörskonto.
Verksamhetsutövare som omfattas av lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser och därmed ska rapportera utsläpp och eventuellt överlämna utsläppsrätter behöver öppna ett sjöfartsoperatörskonto i unionsregistret.
Verksamhetsutövaren är själv ansvarig för att ansöka om ett konto i unionsregistret. Rederier som är registrerade i Sverige eller har Sverige som administrerande medlemsland ska öppna ett konto i den svenska delen av unionsregistret. Kontot är avgiftsfritt.
Observera! De två stegen Registrering i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och vi ska påbörja handläggningen.
Uppdatering av fartygsförteckning
Fartygsförteckning ska skickas in av fartygsägaren om denne är ansvarig för driften av fartyget. Förteckningen ska innehålla en lista över samtliga fartyg som fartygsägaren ansvarar för samt IMO-identifieringsnummer för fartygen.
Om fartygsförteckningen ändras ska fartygsägaren inom 20 arbetsdagar skicka in en uppdaterad förteckning. Information ska även lämnas om det nya rederiets namn och IMO-identifieringsnummer för företag för de fartyg som inte längre omfattas av fartygsägarens ansvar.
Blankett: uppdatering av uppgifter för sjöfartsoperatör (pdf)
Skicka in blanketten tillsammans med en ny uppdaterad fartygsförteckning. Läs mer om information för rederier hos Naturvårdsverket.
Enligt Registerförordningen ska du tillsammans med din ansökan om att öppna ett sjöfartsoperatörskonto bifoga dokumentation om kontoinnehavaren.
Följande dokumentation ska skickas in till Energimyndigheten:
- fartygsförteckning eller
- bevis på bemyndigande att uppfylla skyldigheter enligt utsläppshandelssystemet
Där tillämpligt ska även följande dokumentation skickas in:
- information om koncernstruktur
- information om juridisk person
Läs mer om de olika typerna av dokumentation under rubrikerna nedan.
Fartygsförteckning
En fartygsförteckning ska skickas in av fartygsägaren om denne är ansvarig för driften av fartyget. Handlingen ska innehålla en lista över samtliga fartyg som fartygsägaren ansvarar för samt deras respektive IMO-identifieringsnummer för fartyg.
Om fartygsförteckningen ändras måste fartygsägaren inom 20 arbetsdagar meddela Energimyndigheten och skicka in en uppdaterad förteckning samt det nya rederiets namn och IMO-identifieringsnummer för företag och registrerad ägare för samtliga fartyg som inte längre omfattas av fartygsägarens ansvar.
Bevis på bemyndigande att uppfylla skyldigheter enligt utsläppshandelssystemet
Om någon annan än fartygsägaren är ansvarig för fartygets drift och därmed också övertagit allt ansvar som följer av de internationella organisationsreglerna för säker drift av fartyg och för förhindrande av förorening samt alla skyldigheter under utsläppshandelsdirektivet, ska denna organisation eller person skicka in en handling som tydligt visar på att organisationen eller personen bemyndigats av fartygsägaren att uppfylla skyldigheterna enligt utsläppshandelssystemet.
Handlingen ska vara undertecknad av både fartygsägaren och organisationen eller personen. I handlingen ska följande uppgifter framgå:
- namn och IMO-identifieringsnummer för företag och registrerade ägare för den organisation eller person som bemyndigats av fartygsägaren
- registreringsland för den organisation eller person som bemyndigats av fartygsägaren
- fartygsägarens namn och IMO-identifieringsnummer för företag och registrerad ägare
- information om fartygsägarens kontaktperson (namn, tjänstebeteckning, företagsadress, telefonnummer, e-postadress)
- datum för tillämpning av fartygsägarens mandat till organisationen eller personen
- IMO-identifieringsnummet för varje fartyg som omfattas av mandatet.
Handlingen ska vara skriven på svenska eller engelska. Om handlingen är en kopia ska den vara certifierad av Notarius Publicus och utfärdandet får inte vara äldre än tre månader när ansökan inkommer till Energimyndigheten.
Information om koncernstruktur
Om kontoinnehavaren ingår i en koncern ska denne skicka in en handling som tydligt identifierar koncernens struktur.
Om handlingen är en kopia ska den vara certifierad av Notarius Publicus och utfärdandet får inte vara äldre än tre månader när ansökan inkommer till Energimyndigheten.
Information om juridisk person
För en juridisk person som ansöker om att öppna ett sjöfartsoperatörskonto behöver kontoinnehavaren inkomma med en kopia av dokument som styrker registreringen av den juridiska personen (för svenska företag kan detta till exempel innebära utdrag från Bolagsverket).
Om en juridisk person ansöker om att öppna ett sjöfartsoperatörskonto kan Energimyndigheten begära in följande handlingar:
- Kontouppgifter
- bekräftelse på momsregistrering
- namn, födelsedatum och medborgarskap för den juridiska personens verkliga huvudman enligt definitionen i artikel 3.6 i direktiv (EU) 2015/849, inbegripet typen av ägande eller kontroll som utövas.
- kopia av den juridiska personens stiftelseurkunder
- kopia av årsredovisning eller av de senaste reviderade räkenskaperna. Om det inte finns några reviderade räkenskaper, kan en kopia av räkenskaperna stämplad av skattekontor eller ekonomichef lämnas in.