Transaktioner och handel

Transaktioner i unionsregistret fungerar olika beroende på vilken transaktionstyp som används. Det finns ett flertal olika typer av transaktioner i unionsregistret.

+

Transaktioner mellan konton

Transaktioner av utsläppsrätter kan göras mellan olika typer av konton i EU:s utsläppshandelssystem och även till andra utsläppshandelssystem.

Transaktionerna genomförs av behöriga ombud för den överförande kontoinnehavaren som anger mängden utsläppsrätter att överföra. Hur snabbt en transaktion genomförs beror på kontotyp och tidsfördröjningar.

Tidsfördröjningar

Ett flertal överföringar kräver dubbelt godkännande av ett andra ombud. Alla transaktioner kräver också godkännande med hjälp av EU login-mobilappen.

Termen för transaktionen i registret är ”Ny överföring”.

+

Utfärdande och tilldelning

Enligt Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser ska Energimyndigheten tilldela utsläppsrätter till de verksamhetsutövare som har rätt till gratis tilldelning. Tilldelningen görs varje år senast den 30 juni det år som tilldelningen avser. Beslut om gratis tilldelning fattas av Naturvårdsverket. Energimyndigheten tilldelar sedan de beslutade utsläppsrätterna i unionsregistret. 

Tilldelningen kan vid vissa fall dröja om Naturvårdsverket avser att fatta ett ändringsbeslut.

I utsläppshandelssystemets fjärde period (2021-2030) utfärdas alla utsläppsrätter på EU-gemensamma konton av Europeiska kommissionen i sin roll som den centrala administratören för unionsregistret. Gratis tilldelning sker efter ansökan till Naturvårdsverket.

Fjärde handelsperioden är uppdelad i två tilldelningsperioder och två ansökningsomgångar. Tilldelningsperioderna är 2021-2025 och 2026-2030 och verksamhetsutövare som är berättigade till gratis tilldelning kan ansöka om detta innan respektive tilldelningsperiod börjar. Mängderna specificeras i nationella fördelningstabeller och baseras på riktmärken.  

Tilldelning av utsläppsrätter (naturvardsverket.se)

+

Överlämna utsläppsrätter

Senast 30 september varje år måste verksamhetsutövare som ingår i EU:s utsläppshandelssystem överlämna det antal utsläppsrätter som motsvarar de verifierade utsläppen för föregående år.

Enligt Europaparlamentets och Rådets Direktiv (EU) 2018/410 (ändringsdirektivet) ska utsläppsrätter som utfärdas från och med den 1 januari 2013 vara giltiga på obestämd tid. Utsläppsrätter utfärdade från den 1 januari 2021 är giltiga för utsläpp från och med den fjärde handelsperiodens första år (2021), enligt Kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/112.

Enheter utfärdade före 2021 är märkta som ETS fas 3 i unionsregistret och enheter som är utfärdade från och med 2021 är märkta som ETS fas 4.

Detta innebär att utsläppsrätter som har utfärdats från och med 2021 inte kan användas för överlämnandet för 2020-års utsläpp. Utsläppsrätter utfärdade innan 2021 (ETS fas 3) kan användas för överlämnande under fjärde handelsperioden, alltså från och med utsläppen år 2021.

Vid överlämnandet kan verksamhetsutövaren använda sig av allmänna utsläppsrätter, utsläppsrätter från luftfartygsoperatörer eller schweiziska utsläppsrätter.

Om en tillräcklig mängd utsläppsrätter inte överlämnas senast 30 september utgår en sanktionsavgift om 100 EUR per ton utsläpp som inte täckts av överlämnandet. Sanktionsavgiften tar inte bort skyldigheten att överlämna samma mängd vid ett senare tillfälle.

Termen för transaktionen i registret är ”Överlämna utsläppsrätter”

+

Olika sätt att handla med utsläppsrätter

Det finns olika sätt att köpa utsläppsrätter. Utsläppsrätter kan köpas in via auktioner eller direkt mellan två parter, även kallat OTC-handel.

Olika sätt att handla med utsläppsrätter

 

+

Ta bort utsläppsrätter (annullering)

Aktörer inom EU:s utsläppshandelssystem kan som en klimatåtgärd välja att ta bort utsläppsrätter från marknaden genom att annullera utsläppsrätter. Dessa enheter flyttas av bokföringsskäl till ett särskilt borttagningskonto och kan inte föras åter in på marknaden.

Genom att annullera utsläppsrätter minskar det totala antalet tillgängliga utsläppsrätter inom systemet vilket gör det dyrare för aktörer att köpa in ytterligare utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp.

Termen för transaktionen i registret är ”Ta bort utsläppsrätter”.

+

Förenklat transaktionsförfarande

Det finns två möjligheter att ansöka om förenklingar i transaktionsförfarandet i unionsregistret:

  1. möjlighet att genomföra transaktioner med endast ett ombud,
  2. möjlighet att genomföra transaktioner utanför den betrodda kontolistan

Observera att nuvarande funktioner är implementerade som standard av en anledning och att borttag av dessa säkerhetsfunktioner med ett förenklat transaktionsförfarende kan innebära risker.

Godkännande av transaktioner med ett ombud till konton på den betrodda kontolistan

Grundinställningen för alla konton är att det krävs två ombud för att godkänna transaktioner till konton på den betrodda kontolistan; ett ombud som initierar transaktionen och ett ombud som godkänner transaktionen.

Kontoinnehavare kan besluta att tillåta genomförande av transaktioner med endast ett ombud. Ändringen kommer då att gälla transaktioner till alla mottagarkonton som finns på den betrodda kontolistan för det berörda kontot.

Ändringen till godkännande med ett ombud initieras i unionsregistret av ett behörigt ombud under stycket "Betrodda konton". Vi skickar sedan en blankett för beslut om ändring till kontoinnehavaren med mejl. Blanketten ska undertecknas av två behöriga ombud, alternativt firmatecknare, och sedan lämnas in till Energimyndigheten.

Observera att ändringen görs för ett konto. Om kontoinnehavaren vill göra ändringen på mer än ett konto behöver ändringen påbörjas i registret för varje konto som ändringen ska gälla för.

Transaktioner till konton utanför betrodda kontolistan

En kontoinnehavare (för verksamhetsutövarkonton) kan besluta att tillåta transaktioner till konton som inte finns med i den betrodda kontolistan.

Ändringen initieras i unionsregistret av ett behörigt ombud under stycket "Betrodda konton" för ett konto. Vi skickar sedan en blankett för beslut om ändring till kontoinnehavaren med mejl. Blanketten ska undertecknas av två behöriga ombud, alternativt firmatecknare, och sedan lämnas in till Energimyndigheten. Om kontoinnehavaren vill genomföra ändringen på mer än ett konto behöver ändringen initieras på alla konton som ändringen ska gälla för.

Ändringen behöver inte göras för handelskonton då den kontotypen redan tillåter transaktioner utanför den betrodda kontolistan.